Brandstoffen. Do's en Dont's.

Zet hier je Informatie, Links, Downloads enz. die makkelijk kunnen zijn voor je medeforummers!
Gebruikersavatar
pjbosvelt
forum member
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 jun 2010 04:50
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door pjbosvelt »

:thumbsup:
En daar komt nog bij dat als jullie gewoon Esso tanken,
je Arjan én mij aan het werk houdt :sneaky:
Opel Astra J GTC 1.4 Turbo
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Arjan »

Dat gaat dan over:
Shell V-power,
Esso Energy Supreme
BP Ultimate

Maar dan:
Texaco XL
Total Excellium
Q8....

:huh:
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Arjan »

Wat is het effect tussen 95 en 98 kwa verbranding. Je hoort vaak verschillen in verbrandingstemperatuur, dat 98 een hogere verbrandingtemperatuur zou hebben dan 95 en dat je dan dus kool aanslag van je cilinders en kleppen kan afbranden door er 98 in te gooien. In Duitsland heb je ook 100 en soms nog hoger. Het zou je meer PK's geven.

Dat soort fabeltjes en mythen :wink:
ClioRb172

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door ClioRb172 »

mooie info:)!

Grootste voordeel voor mij is ,dat er een hele goedkope BP pomp in de buurt zit :)!
geloof dat de BP Ultimate nog zon 5cent goedkoper is dan de gewone 95 langs de snelwegen :P haha! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Klomp
beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2012 19:25
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Klomp »

Zijn die additieven in dat theekopje hetzelfde voor de verschillende merken? Of bestaat daar ook nog verschil in? Iedere toko zal toch wel zijn eigen research-afdeling er op losgelaten hebben, en als ze dan iets gevonden hebben het niet aan de concurrentie gunnen.
Van thee heb je immers ook verschillende soorten en smaken.
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Vinnie »

Wat is eigenlijk het verschil tussen diesel en vpower diesel (of van andere merken)
Ik mer ket verschil op dat hij wel degelijk meer "wil" en dat hij een stuk meer roet
Het laatste kan liggen omdat het een en ander schoon word gebrand.
Gr vincent
Groeten, Vincent.
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door dopestuff »

bedankt voor dit verhelderende topic arjan!
Gebruikersavatar
Elektronized
forum member
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
Locatie: Aalst (België)
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Elektronized »

Ik merk ook dat, wanneer ik bij Gulf tank, de Clio meer "wil" dan als ik pakweg tank bij Q8 en Texaco.. :lipssealed:
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
PaulCliosport

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door PaulCliosport »

Zover ik weet is het verschil tussen 95 en 98 idd de ontbrandingstemperatuur, atmosferische motoren zoals die van de Clio RS hebben een vrij hoge compressieverhouding en door die hogere compressieverhouding komt er al veel warmte vrij alvorens het mengsel een vonkje krijgt voor te ontsteken. Dit KAN er voor zorgen dat je mengsel al ontbrandt voordat de vonk komt wat voor detonatie zorgt, ook wel als 'pingelen' bekend.

Uiteraard ook turbomotoren wordt vaak aangeraden om 98 te tanken
Gebruikersavatar
sj0ertum
Oud-beheerder
Berichten: 2815
Lid geworden op: 06 sep 2008 19:52

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door sj0ertum »

Hoe zit het met de ' loodvrije' benzine van tegenwoordig? Vroeger zat er dus lood in benzine, de oudere auto's (lees 1975 en daarvoor) missen dit nu dus? Mijn schoonvader gooit altijd een dopje loodvervanger in de volle tank wanneer hij zijn VW T2 uit 1973 tankt. Is dit onzin, of verstandig? Want die flesjes zijn vrij prijzig, heb ze zelf ook gebruikt toen ik met de T2 op vakantie ging.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Arjan »

Elektronized schreef:Ik merk ook dat, wanneer ik bij Gulf tank, de Clio meer "wil" dan als ik pakweg tank bij Q8 en Texaco.. :lipssealed:
Dan moeten ze bij Gulf de meters opnieuw ijken :smash:
Gebruikersavatar
R27
über forummer
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2009 10:38
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door R27 »

ArjanRS schreef:Dus er is geen 'slechte' benzine meer waar je je motor op kapot kan rijden.
Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten, die is een heel andere mening toegedaan.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Gebruikersavatar
sj0ertum
Oud-beheerder
Berichten: 2815
Lid geworden op: 06 sep 2008 19:52

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door sj0ertum »

Wat is zijn mening dan? Alleen aan deze melding heb ik niets :smash:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Gebruikersavatar
R27
über forummer
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2009 10:38
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door R27 »

Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Arjan »

R27 schreef:Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten.
Je bedoeld dat Sjoerd met Henk moet gaan praten, niet jij. :sneaky:
Jij hebt dat blijkbaar al gedaan...
Gebruikersavatar
sj0ertum
Oud-beheerder
Berichten: 2815
Lid geworden op: 06 sep 2008 19:52

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door sj0ertum »

Ik ken heel die man niet, Wie A zegt moet ook.... :smash:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Rickert »

Ehh, kwil ook wel evne inhaken hierop :grin:

Als ik bij de Tango tank, bokt me motor en hij houdt in..
Dit is ook zo bij de GULF, Q8...
Bij de total, shell ect heb ik er geen last van, dus ik zeg toch dat die bezine slechter is dan bij de shell. Wat denk jij er over Arjan? :smash: :lol:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Rickert »

Dat komt wel goed, ik vindt het alleen raar dat me motor er anders op reageert. Bij me vader zijn clio 2 ph1 1200 die heeft er weer geen last van. En me broer met de 1.4 16v heeft er wel weer last van.. kvind het raar :lol:

Trouwens over die 95 en 98..

het getal is het octaan getal, hoe hoger deze is hoe minder snel de brandstof uitzich zelf verbrand.
Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.
Het wordt zelfs bij aankoop van een polo / golf gezegt ( ook instructie boekje en binnenkant tank klepje ) wordt het vermeld dat je Euro 98 moet tanken :sneaky:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Gebruikersavatar
Entity_Razer
forum member
Berichten: 662
Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
Locatie: Antwerpen - Belgïe
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Entity_Razer »

worden buiten additieven ter vanging van smering enzo nog andere toegevoegd ?

Ik heb namelijk ooit eens een "test" gedaan voor mezelf, 2 tanken bij tankstation X, dan 2 bij Y, 2 bij Z ... en verbruik genoteerd.

kwam uit dat bij ESSO tankstation de wagen "netter" liep dan met de benchmark brandstof (DATS 98) en een "normaal" verbruik had.

Bij Q8 vond ik de wagen wat nerveuzer voelen en klonk hij ook gewoon anders tijdens het rijden (allemaal tijdens de zomer getest dus niet dat' de ene moment regende, de andere 30°C was)

en bij Total bijvoorbeeld vond ik dat'ie in het algemeen zoals de ESSO brandstof liep / geluid maakte, maar geen andere verbeteringen / verslechteringen.

wat ik me dan afvraag is kappen sommigen misschien wat kerosine ofzo in hun benzine ?

Was ook niet dat ik zo achter me stuur zat en "oh kijk ... wat nou hij voelt precies anders aan" gevoel had. neen ik ging er echt op uit om de brandstoffen te testen (na een lange discussie met een nonkel, voormalig monteur die me verteld de dat ik ergens anders moest gaan tanken omdat mijn auto "te schraal" klonk / liep)
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Gebruikersavatar
R27
über forummer
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2009 10:38
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door R27 »

Ik tankte met de Clio en met de S2000 altijd Euro100 in Duitsland. Dat maakte ècht verschil, jammer dat ik niet langer 3km van de grens af woon.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Gebruikersavatar
Uufd
forum starter
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:04
Locatie: Beervelde (België)
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Uufd »

Ik heb ook al eens gehoort over die additieven... Heb van mensen gehoort dat het toch een pozitieve werking heeft en dat je simpele (kleine) problemen met de motor kunt oplossen door het erin te doen. bv als de motor niet mooi op ze stationair draait. Tevens zeggen ze dat het (roet) mogelijke aanslag ook wordt verwijdert en een smering is voor de motor. Het product http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/ ... ven-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; C2i Benzine (brandstof additief) zou wel goed zijn werking moeten doen... ( naar horen zeggen ) Andere mensen met ervaring?
16 kleppert
beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 apr 2011 08:38
Locatie: Stad aan´t Haringvliet
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door 16 kleppert »

Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.

Tis alleen erg jammer dat het bij steeds minder tankstations verkrijgbaar is.
Dichtsbijzijnde tankstation voor mij,waar ron 98 verkrijgbaar is, is 19 km.

Als ik dus met de impreza gtt op pad ga,moet ik eerst research doen of er wel een tankstation op de route ligt,waar ik ron 98 kan tanken .

Groetjes,

Sander
Gebruikersavatar
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Berichten: 3033
Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Frank [Factory] »

Bij de BP hebben ze 98.
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Rickert »

Bij de Tango hebben ze ook meestal wel 98 :chinrub:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Arjan »

Total en Texaco hebben ook 98. Shell ook. Volgens mij nog wel meer...
Plaats reactie

Terug naar “Handige informatie”