Benzine verbruik Clio Estate

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
gary-d

Benzine verbruik Clio Estate

Bericht door gary-d »

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en hoop hier een plezierige tijd te krijgen!
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Clio Estate bj 2008, 1.2 eco, benzine motor.
Nu mijn vraag aan andere Clio Estate gebruikers (of normale clio's)
Wat is jullie gemiddelde benzineverbruik???
Ik dacht dat deze auto mij een hoop brandstof zou besparen, maar dit valt mij erg tegen!
Ik rij gemiddeld 1 op 11, 1 op 12.
En nee, ik trap hem niet op zijn staart :smile:
Is gewoon gemiddeld verbruik.
Ik had veel meer verwacht voor een 1.2 eco.
Wat is jullie ervaring???
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Benzine verbruik Clio Estate

Bericht door Frank [Factory] »

Dat klinkt ook wel in mijn oren als een erg fors verbruik... Dat red ik met mijn rs misschien nog wel...

Hoe heb je het gemeten? Met je boardcomputer of door het zelf te berekenen?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Tanken, teller op 0 zetten. Daarna tanken bij exact dezelfde pomp, kijken hoeveel liter er in is gegaan. En dan het aantal kilometers delen door de liters :thumbsup: Ik zit op 1:13 met mn auto uit 2000...ook een 1.2
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
gary-d

Bericht door gary-d »

Dank voor jullie reacties!
Heb het zowel via boordcomputer gemeten als zelf rekenen.
En kom echt zo laag uit.
Ongeacht mijn rijstijl, hoe zuinig ik het ook probeer.

Daarom ben ik zo benieuwd naar andere Clio (Estate) gebruikers ;)
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Inderdaad, dat geeft een veel betere indicatie dan je boardcomputer.

Bij het woordje ECO zou je toch een beter verbruik verwachten.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Helaas zijn er hier vrijwel geen actieve Estate rijders...

Rijdt je veel korte stukjes of juist veel snelweg?
gary-d

Bericht door gary-d »

Inderdaad, bij ECO verwacht je wel wat meer......
Ik weet dat er niet zoveel Estate rijders zijn.
Maar je kan het wel een beetje vergelijken met de normale uitvoering.
Ik rijd zowel lange stukken snelweg als korte stukken.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Mijn ouders hebben een Opel Corsa van net een jaar oud, dat zijn nog neit die Eco blokjes van Opel. Een 1.4 benzine motor. Die zou ook 1:20 moeten halen, we zijn blij als hij 1:12 rijdt.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Rij met mijn TCe 100 ook 1.2 eco motor 1 op 12,5. Maar dat is vrijwel alleen binnen bebouwde kom. Als ik snelweg ga daalt het verbruik naar 1 op 15 soms 16. Afhankelijk van snelheid en wind.

ik heb trouwens een hatchback, geen station.

Welkom trouwens, veel plezier :thumbsup:
repelsteeltje2005
beginner
Contacteer:

Bericht door repelsteeltje2005 »

Zelf rijd ik met de hatchbak gemakkelijk 1:13/14

Ik ken iemand die net een nieuwe estate heeft en die valt het verbruik ook erg tegen.
Hij heeft ook een verbruik van 1 op 11/12. Maar als dit zo blijft gaat die contact opnemen met Renault. De laatste keer dat hij het gemeten heeft ging de auto al wel weer wat zuiniger lopen, dus misschien ligt het aan het inrijden? :driving:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dat inrijden moet bij de auto's van tegenwoordig niet uitmaken.
Kortman

Bericht door Kortman »

Ik had een 1.2 16v (oude type) 1 op 16 was gemiddeld voor mij met verschillend rijden.

heb het nieuwe type 1.2v eco als leen auto gehad (niet vooruit te branden ten eerste) maar haalde gemiddeld 1 op 14 (misschien ook omdat ik altijd vol gas gaf om een beetje vooruit te komen)

De estate zou omdat deze waarschijnlijk zwaarder is goed een hoger verbruik kunnen hebben. maar 1 op 12 vind ik erg hoog.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Het inrijden maakt ook bij auto's van tegenwoordig wat uit. Maar aangezien deze Clio uit 2008 is, is dat een moeh-punt.

Het kan zijn dat door de koude temperaturen er meer brandstof neerslaat, waardoor het verbruik wat hoger is. Feit is dat de TCE100 als "niet zo zuinig" te boek staat. Zie tests Autoweek en verbruiksmonitoren.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
derk en kea
beginner
Contacteer:

Bericht door derk en kea »

Rijdt zelf met een Clio Estate 1,2 Tce, en vindt het verbruik ook aan de hoge kant.
Op de snelweg met een lange rit 1 op 14 ongeveer, maar op korte ritten ook zo rond de 1 op 10 a 12.
Heb de auto vanaf november, dus de koude periode. Heb het ook nog niet exact gemeten, maar heb de indruk dat mijn Megane 1,4 Break zeker niet meer gebruikte en misschien zelf wel wat zuiniger was. Gebruik de Clio als fiets, dus weet ik dat het verbruik ook relatief hoog is.
Het is ook logisch natuurlijk, 1,4 motor was 90? Pk, de 1,2 is 100.
Als je meer arbeid levert ben de ook meer brandstof nodig. Vermogen wat je er uit haalt moet je er ook in stoppen.
Ik denk van de zomer met warm weer en op vakantie wel wat zuiniger uit te komen.
Zal het eens aan de hand van de getankte liters uitrekenen, hoewel de getankte liters vrijwel altijd overeenkomen met de volgens de boordcomputer verbruikt liters.

Up-date. Nu 3500km gereden en volgens de boordcomputer 7,2 liter op 100 (1 op 13.8888889) wordt dus na verloop van tijd duidelijk zuiniger. Nog wel steeds als fiets in gebruik
Laatst gewijzigd door derk en kea op 12 mar 2012 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Detje

Bericht door Detje »

Na 2 jaar gemiddeld 1:15. Op de snelweg bij 100 is 1:18+ mogelijk,maar niet met de naald op 120. Mijn vrouw rijd zuiniger,maar die trapt ook heel zachtjes op het pendaal :laugh4:

Ik vind 1:10-1:12 wel erg veel tenzij het ritjes zijn van 5km,dan kan dat wel eens kloppen met dit weer.

Laat ik het zo zeggen:
Ik moet echt scheuren wil ik 1:12 redden. Ik tank trouwens BP Ultimate want voor mij gevoel rijd ie hier lekkerder op en lijkt ie zuiniger.

Is je bandenspanning niet te laag???
gary-d

Bericht door gary-d »

Haha, bedankt voor jullie reacties!
Ik ben dus niet de enige die vind dat de clio's onzuinig zijn.
En inderdaad ik rij zuiniger dan mijn vrouw (dat is de scheur monster van de familie)
Die trapt het gas wel in, hop hop, gas d'r op! ! !
Tevens maakt het verbruik niet veel uit in de winter of zomer.

Gisteren heeft mijn clio een grote onderhoudsbeurt gehad,
alle filters vervangen, bougies, remmen, etc.
Ben benieuwd of het wat beter word nu?!?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dat zal niet veel schelen, of het moet echt bar en bar slecht zijn geweest.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
tvrman
beginner
Contacteer:

Bericht door tvrman »

Verbruik klinkt wel veel te hoog.
Zelf rijd ik in een 1.2 Tce hatchback uit nov 2010.
Gemiddeld verbruik is 1:15 tot 1:16 op snelweg 100 tot 120 km/u.
(berekening o.b.v. aantal getankte liters en gereden kilometers).

Vorig jaar heeft onze Clio bijna alleen stadsverkeer en kleine stukjes gereden. Toch verbruik van 1:13

Rijd je je motor voldoende warm of niet?
Koude motor (tot 10km) verbruikt extra veel.

Misschien te strak afgestelde handrem?

Nou ja, succes.

Ciao,
BJ
** Clio TCe 125 / 20th Ann. (2010) **
Douwe

Bericht door Douwe »

Het ligt er bij de TCE echt heel erg aan hoe je hem rijdt heb ik het idee.

Met Pasen was ik bij mijn ouders die sinds een maand een 1.2 TCE Estate rijden (07-2010, 22000km). Voordat ik de rest zou gaan chauffeuren naar het familiebezoek checkte ik de boordcomputer en zag 8.6 L/100km gemiddeld staan, over +/- 800km. Daar schrok ik wel redelijk van. Ze komen van een Megane Break 1.6 16V die ze zo rond de 7.7L/100 gemiddeld kregen, terwijl die groter en zwaarder is (en sneller :lipssealed:).
Nu rijdt mijn ma wel 75% in de bebouwde kom en neemt niet altijd "het nieuwe rijden" ter harte, zonder hard te rijden. Haar rijstijl is op het oog al zuiniger geworden t.o.v. met de Megane: durft eindelijk met de cruise control aan te rijden etc ;)

Maargoed, boordcomp gereset voor vertrek en mezelf voorgenomen extra te letten op schakelmomenten, verder vooruitkijken om eerder te kunnen uitrollen, cruise control gebruiken op het stuk 80km-weg wat erin zit en dat zónder een slomerik te worden. Want als ik ergens een hekel aan heb..

Met 4 personen erin, airco op 20graden/auto, en 55 gecombineerde km's verder een gemiddeld verbruik neergezet van 6.1 L/100km. En dat terwijl ik het toch niet kon laten om de A4-oprit als startbaan te zien 8-) Viel me alles mee want, voor degenen die bekend zijn in Den Haag: de Lozerlaan was 10x rood!

Zoals ik het deed: Snel die dure eerste versnelling uit.. Rollen, naar twee, driekwart gas, rond 2200-2500 rpm naar 3 en vrijwel gelijk door naar 4 met slechts "lafjes" gas erop... Dan zit ik snel en "met het verkeer mee" op 50-55. Verderop stoplicht rood? Direct van het gas af, geen koppeling in, niet terugschakelen/op de motor remmen en bij elke uitgerolde meter denken: GRATISSS!

Mijn conclusie: kracht vragen van het motortje kost serieus brandstof, eenmaal op snelheid heerlijk zuinig. Als je daar je rijstijl op aan weet te passen heb je een zuinig wagentje, maar ben je minder met het rijden zelf bezig.. tsja.. dan rij je zo 1 op 10/11 en dat is jammer.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

En als hij niet zuinig is kun je altijd nog 'douwe' :lol:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Inmiddels rij ik zelf 1 op 14 (7,1 op 100). Dit zijn veel stadsritten. Ik ga zachter met het gaspedaal om, en schakel onder 3.000 t/min. De motor blijkt met gemak in lage toeren te kunnen presteren. En met lage toeren bedoel ik onder 1.500 t/min. Doe het niet veel, maar het kan wel:).

Wanneer de turbo erbij komt neem ik wat gas terug om deze niet vol te laten werken, dan gaat de motor juist drinken.

Althans, dat is mijn conclusie:)...
Misschien heeft de TS er wat aan :thumbsup:
erik119

Bericht door erik119 »

Ik heb een 1.2 tce hatchback, het is heel simpel. Als je die 100 paarden van stal trekt dan moet er ook voer in. Doe je echter rustig aan volgens het nieuwe rijden kan je mooie scores halen. Ben je iets te enthousiast, is het gedaan met de mooie waarde's, komt vast omdat die turbo lekker mee gaat doen. Met de tce motor moet je goed in de gaten houden dat je veel vermogen tot je beschikking hebt bij relatief lage toerentallen, dit in tegenstelling tot conventionele motoren waarbij je omhoog moet in toeren voordat je vermogen krijgt en het verbuik gaat stijgen. Dus ja het verbuik valt tegen maar als je netjes rijdt kan je best mooi scoren. Gewoon in de 1,2,3,en 4 niet boven de 2500 toeren komen!
Relaxerijder

Bericht door Relaxerijder »

Na vele jaren diesel rijden, Laguna en Megane, ben ik over gestapt op benzine.
De Clio Estate 1.2 TCE kwam heel mooi uit de bus, gemiddeld 1 op 17.
Met diesel reed ik 1 op 22.
Dus minder wegenbelasting en iets goedkopere verzekering doch wat duurdere benzien, zou het weinig schelen.
Helaas de werkelijkheid bleek anders te zijn.
Ik ben een rustige rijder maar kan ongeveer 1 op 14,5 halen, km'ers delen door de liters en niet de boardcomputer.
Met de caravan er achter lust hij hem wel dan is het 1 op 9.
Dus als ik dat had geweten was ik diesel blijven rijden, maar dat is als als...
Maar verder vind ik het een prima auto met voldoende ruimte.
Waar ik nog aan zit te denken, is om de motor te laten tunen, maar de kosten á 375 euro houden mij nog tegen.
k-vin
beginner
Contacteer:

Bericht door k-vin »

Ook hier geschrokken van het verbruik

Wij hebben een tce 100 uit 2007

Ik had een gemiddeld verbruik van 1:17 verwacht maar ben blij als ik de 1:14 haal

Met de 15" staal op winterbanden gemiddeld 7.1/100km nu met de 16" lm 8.6/100

Moet wel zeggen dat het zeker aan de rijstijl ligt

Om de clio vlot voort te bewegen zal je toch echt boven de 3000rpm uit moet komen

Chiptuning zit ik ook te overwegen alleen houden de kosten me tegen
Clio 3 ph1 1.2tce 100
Heinzeman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Heinzeman »

schrik toch wel van dit topic eigenlijk, zou het dan gewoon zo zijn dat dat motortje die estate versie niet aankan? het is wel 100 kilo extra wat je meezeult.
Huidig:
Renault Megane 1.5 DCI 2012

Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”