Temperatuur Renault Clio lager dan verwacht

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Eagle Creek

Temperatuur Renault Clio lager dan verwacht

Bericht door Eagle Creek »

Beste lezers,

Ditzelfde bericht heb ik geplaatst in het Renault-topic op tweakers.net, maar daar heb ik niet helemaal het antwoord gekregen wat ik zocht. Ik zoek eigenlijk juist ervaringen van mede-Cliobezitters.

Ik wil benadrukken dat ik de tips en adviezen gekregen op tweakers (http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 4#37508024" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) niet negeer, maar graag gewoon wat meer ervaringsverhalen krijg. Ik blijf het namelijk typisch vinden dat de monteur van de renault-garage waar ik ben geweest, zegt het geen probleem te vinden, terwijl meerdere tweakers spreken over een defecte thermostaat.

=======

Beste mede-Renaultbezitters,

Mijn vraag gaat over de motortemperatuur bij een Clio, en de indicatie hiervan.

Laat ik beginnen met: is dit de juiste plek, of kan ik beter een eigen topic openen?

Ik heb een renault clio uit feb 2005 (voorlaatste model dus). Deze heb ik afgelopen zomer gekocht.
Wanneer ik 2/3 minuten had gereden met een koude motor, gaf de temp.indicatie 2 streepjes aan.
Wanneer ik zo'n 10 min onderweg was (stads + snelweg), zat ik op 4 streepjes. Onder de 4 streepjes
zakte ik nooit.

Afgelopen herfst was het frisser, en viel het mij op dat het behalven van de 4 streepjes langer
duurde. Het was toen een graad of 12. Een week daarop was het 8 graden: hoewel ik ruim een halfuur
lang file heb gereden (+/- 30 km/u, stilstaan), heb ik geen 4 streepjes meer gehaald. De motortemp
bleef op 2 streepjes.

Toen we later de nachtvorst hebben gehad, heb ik hem nooit meer op 4 zien belanden, maar max op 2.

Omdat ik 4 streepjes eigenlijk als bedrijfstemp zie, ben ik er mee langs de garage gegaan om dit
na te vragen. Het was die dag zo'n 8 raden, Daar heeft de auto enige tijd stationair gedraaid, en
in z'n vrij op 2500 toeren. Binnen 5-10 minuten waren 4 streepjes zichtbaar. De monteur gaf aan
dat de temp die hij voelde bij de motor zelf (motorkap open, hand erin) goed / warm was. Eveneens
gaf hij aan dat als de auto niet inhield, of problemen had met starten, hij het niet bijzonder
vond, en niet als defect zag. Toen ik terug naar huis reed, zakte de temp terug van 4 naar 2.

Ik nam hier in principe genoegen mee, maar.. Een kennis van mij heeft zo'n zelfde clio. Toen het
onlangs een graad of 6 was, ging er mee naar de supermarkt, en had hij 5 streepjes zei hij. Dat is
dus een totaal ander beeld dan bij mij: korte rit, en hogere temp. Toen begon ik dus weer te
twijfelen.

Vanochtend was het -2. Het duurde een minuut of 4 voordat ik 2 streepjes had, maar ook na 17 km
rijden (stad en snelweg) kwam ik niet hoger dan 2. Aangekomen op de parkeerplaats van mijn
bestemming, heb ik hem in z'n vrij gezet en heb ik hem 2500 RPM laten draaien. Binnen 4 minuten
behaalde ik 4 streepjes. De indicatie an sich werkt dus wel, en stationair krijg ik er wel 4. Ik
ben niet weggereden, maar ik vermoed dat als ik een stukje zou gaan rijden, ik terug zou zakken
naar 2. De warme lucht uit de blower in de auto vind ik ook niet bijzonder warm, maar dit zou
natuurlijk perceptie kunnen zijn gezien mijn achtergrondkennis. Een kennis van mijn heeft een 11
jaar oude opel astra, en diens lucht is veel warmer. Maar goed, dat is ook een heel andere auto
dus of die vergelijking opgaat...

Mijn vraag is: hoe zit de temp bij jullie clio's bij dit weer, en loont het de moeite om nog eens
naar de garage (al dan niet een andere) te gaan?
FCZZ

Re: Temperatuur Renault Clio lager dan verwacht

Bericht door FCZZ »

Wat voor motor heb je er in liggen?

Ik heb een 1.9 diesel en haal op mijn temperatuurmeter altijd 4 puntjes als ik een rit van 45 km naar mijn werk rij. Bij warmer weer misschien een 4,5 maar bijna nooit verder tenzij ik in een file sta op een snikhete dag.
Ik zou het zorgwekkender vinden als ik daar ver boven kwam of als hij het helemaal niet meer zou doen. Tot die tijd rij ik gewoon door en controleer ik regelmatig het niveau van het koelvloeistof :thumbsup:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Zouz eggen dat de thermostaat open blijft staan.

En tsjha als ze hem in de garage testen heeft hij geen last van rijwind. Dus dan is het logisch dat hij op de juiste temparatuur aangeeft. Of hebben ze er wel mee gereden.

Die thermostaat huisjes willen nog wel is kapot gaan bij die dingen.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Eagle Creek

Hallo,

Beiden bedankt voor de reacties.

Voor de volledigheid:
- Het betreft een 1.6 16V benzinemotor.
- Ik heb een digitale aanduiding, geen analoge (zoals in de post van §anitarium dus). (lang leven de vooruitgang hè)

Gezien de grote hoeveelheid reacties zowel op Tweakers, als hier, zou ik toch kunnen rekenen op een thermostaatprobleem dus. Ik ga in ieder geval de truuk met de slangetjes nog even uitproberen. Constateer ik hetzelfde, rijd ik langs een andere garage bij mij in de buurt.
leo

Bericht door leo »

hallo ik heb een 1.4 16v van 2004 en bij mij heb ik ook maar twee streepjes
en waar zit de termostaat eigelijk ??
ik denk dat die van mijn ook niet goed is de auto wordt slecht warm van binnen
duurt te lang

gr leo
Eagle Creek

DaniWes schreef:Een motor zal nooit en te nimmer te koud zijn voor bedrijfstemperatuur na een minuut of 10 a 15 rijden, tenzij er ijs om de motor heen zit. De feitelijke temperatuur van de motor zal prima in orde zijn.
Dat de thermostaat wellicht defect is, of dat het afleesinstrument wellicht structureel 2 streepjes te weinig laat zien zou natuurlijk kunnen zijn, maar ik zou het lekker laten zitten voor wat het is.
Punt is dat na een rit van 2.5 uur, waarvan 40 minuten filerijden, ik ook slechts 2 streepjes blijf behouden.

Waar het nu louter de korte ritjes, had ik mij geen zorgen gemaakt.
Kortman

Bericht door Kortman »

Had het zelfde probleem.
Na 40 km snelwegrijden eindelijk 4 streepjes als ik vervolgens de afrit nam zakte de temperatuur naar 2 streepjes heel erg vreemd. bij de garage gemeten maar temperatuur was gewoon goed.

oplossing:
Sensorhuis (zo werd het bij de garage genoemd) vervangen en alles was verholpen. de motor wel warm genoeg alleen de sensoren nemen het niet waar.

edit: temperatuur gaat in stappen van 2. rond de 80 graden van de motor heb je 4 streepjes (normaal gesproken.) zzo is mij verteld door de dealer
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

met mijn bluetooth OBD2 apparaatje zag ik dat wanneer hij 50 graden is dat de naald van zijn plek begint te komen. dus als je naald NET omhoog komt is hij iets van 55 graden ofzo.
Afbeelding
JawS
beginner
Contacteer:

Bericht door JawS »

Zelfde probleem bij mijn clio II 1.2.
De monteur bij de garage vertelde me vorig jaar dat dat normaal was als het kouder was, maar zolang er warme lucht uit de verwarming kwam er weinig aan de hand was.
Thermostaat kun je zelf vrij eenvoudig testen door een stukje te gaan rijden met koude motor en na een kort ritje te voelen of de aanvoerslang van het koelwater naar de radiateur warm is. Als die warm is is waarschijnlijk de thermostaat kapot.
Frank7
beginner
Contacteer:

Bericht door Frank7 »

Kortman schreef: 29 jan 2012 10:37 Had het zelfde probleem.
Na 40 km snelwegrijden eindelijk 4 streepjes als ik vervolgens de afrit nam zakte de temperatuur naar 2 streepjes heel erg vreemd. bij de garage gemeten maar temperatuur was gewoon goed.

oplossing:
Sensorhuis (zo werd het bij de garage genoemd) vervangen en alles was verholpen. de motor wel warm genoeg alleen de sensoren nemen het niet waar.

edit: temperatuur gaat in stappen van 2. rond de 80 graden van de motor heb je 4 streepjes (normaal gesproken.) zzo is mij verteld door de dealer
Ik zag dat via mijn laptop 78 graden wel meest voorkomende is tempsensor werkt wel
De wijzers bij mijn clio 2008 2 streepjes max wat ik ook doe.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”