Bredere banden

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
mariton
beginner
Contacteer:

Bredere banden

Bericht door mariton »

Op mijn oude cliotje lagen 165 banden
Deze heeft L.M.velgen met 185 banden.
Heb het idee dat deze meer lawaai maken. Ook stuurt ie anders. :driving:
Iemand ervaring mee?
Contacteer:

Re: Bredere banden

Bericht door Age »

logisch... bredere banden = meer rubber = (meestal) meer herrie..... (hangt ook wel wat van het soort en merk band af)
En bredere banden hebben meer grip (meestal dan) en het zal dus ook wat anders sturen....
Groet, Age
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Hangt er vanaf.

Mijn docenten zeiden altijd dat smallere banden meer grip hebben dan bredere banden.

Als je zoekt op google zijn de meningen op diverse forums verschillend.

Voornamelijk bij regen / sneeuw hebben smallere banden beter grip dan bredere banden!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Snelweg

Bericht door Snelweg »

Bij droog weer wil je een zo groot mogelijk contactvlak met de grond. Hoe groter hoe meer grip.

Echter, in de 'echte' wereld heb je ook te maken met de mogelijkheid van water op de weg. En dan kan er makkelijk een laagje water tussen de weg en de band ontstaan. Zeker wanneer het gewicht van de auto laag is. En dan heb je aquaplanning. In dat geval zou een smalle band met hoge waterafvoer ideaal zijn.

Je zult dus een middenweg moeten kiezen.

Omdat de Clio relatief licht is, zijn banden breder dan 185 vaak niet te adviseren. Echter zijn er van die eigenwijze lui onder ons :twisted: die omwille van pure grip bij droog weer, of puur vanwege de 'looks', voor brede banden kiezen.

Afrolgeluid is afhankelijk van meer dan alleen breedte. Rubbersamenstelling, profiel, breedte, ondergrond........
ApaX

Bericht door ApaX »

Het zijn vragen diee bijna niet te beanwoorden zijn. Iedereen heeft hier wel andere ervaringen mee. Zo vind ik dat brede banden minder prettig rijden, veel auto's krijgen een beetje een zoekerig gedrag. Er zijn veel banden testen te vinden op internet en in blaadjes, daar komen dit soort zaken wel naar voren. de top 6 merken scoren vrijwel altijd goed.

Of een 185 meer herrie maakt dan een 165 is niet te zeggen. Een vriend van me had een setje sunny banden, en die waren echt verschrikkelijk, das was gewoon niet grappig meer hoeveel herrie de maakte bij 100 km/h. Andere brede banden waren stukken stiller.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”