Ik heb momenteel lichtmetalen velgen onder mijn Clio 2 (phase 2) 1.6 liggen. De bandenmaat is 185/55/r15 en de ET waarde is 43.
Ik heb een setje winterbanden aangeschaft, deze zijn 14 inch. De bandenmaat hiervan is 175/65/r14 en de Et-waarde is 36. De afrolomtrek van dit setje is hetzelfde als van mijn eigen 15 inch wielen en volgens mij is dit tevens de standaard bandenmaat van de 1.2 en 1.4 uitvoeringen.
Nu vroeg ik me af, kan ik dezelfde wielbouten/moeren gebruiken met de afwijkende et-waarde ? Of is het sowieso verstandigen andere bouten te monteren in combinatie met stalen velgen
stalen velgen met andere et-waarde, zelfde wielbouten??
Re: stalen velgen met andere et-waarde, zelfde wielbouten??
Past dat helemaal niet of is het niet verstandig? En zit er nog verschil in lengtes van de bouten? Want bij een lagere et waarde staat de velg toch verder naar buiten, dus heb ik dan een langere bout nodig??
Re: stalen velgen met andere et-waarde, zelfde wielbouten??
Het is ook exact de maat op mijn 1.6 16v. Wat betreft de ET waarde, ik kanje alleen maar adviseren om zo min mogelijk af te wijken van wat de fabrikant aangeeft. Wijkt de ET waarde teveel af dan worden de wiellagers verkeerd belast en slijten ze harder. Om de ET waarde van een velg kan je de ET waarde aanpassen door wheelspacer te gebruiken.hanstermaten schreef:Ik heb momenteel lichtmetalen velgen onder mijn Clio 2 (phase 2) 1.6 liggen. De bandenmaat is 185/55/r15 en de ET waarde is 43.
Ik heb een setje winterbanden aangeschaft, deze zijn 14 inch. De bandenmaat hiervan is 175/65/r14 en de Et-waarde is 36. De afrolomtrek van dit setje is hetzelfde als van mijn eigen 15 inch wielen en volgens mij is dit tevens de standaard bandenmaat van de 1.2 en 1.4 uitvoeringen.
Nu vroeg ik me af, kan ik dezelfde wielbouten/moeren gebruiken met de afwijkende et-waarde ? Of is het sowieso verstandigen andere bouten te monteren in combinatie met stalen velgen
Dikte wheelspacer=ETvelg-ETgewenst
Standaard is een ET waarde van 36 (fase 1) gewenst voor een clio, voor een fase 2 weet ik het niet.
Voor de wielbouten maakt het volgens mij niet uit. Het gevaar van een bout zonder losdraaiend kegeltje is dat je het aluminium snel beschadigd, dus dat is niet aan te raden. Andersom kan het wel (mits ze de zelfde lengte zijn). Let even op of ze bol of conisch zijn, dit is niet uitwisselbaar.
Re: stalen velgen met andere et-waarde, zelfde wielbouten??
LM moeren of bouten hebben een langere bolle of conische stuk, als deze te kort is
zal je de boutgaten in de velg zwaar beschaddigen en heb je kans dat de velg los loopt,
dus als je geen lm-bouten of moeren hebt, dan ook niet de lm-velgen monteren
zal je de boutgaten in de velg zwaar beschaddigen en heb je kans dat de velg los loopt,
dus als je geen lm-bouten of moeren hebt, dan ook niet de lm-velgen monteren

- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: stalen velgen met andere et-waarde, zelfde wielbouten??
Ik heb nog wel bouten voor staal liggen hier thuis. Heb je er belang bij?