Chippen 1.2 TCE

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
ClioB
forum member
Contacteer:

Re: Chippen 1.2 TCE

Bericht door ClioB »

Hoi mcabrand,

Ben benieuwd naar jouw ervaring straks :thumbsup:

Ik hou 'm voorlopig nog even origineel (iig tot de garantie eraf is :wink: )

Gr,
Bart
Tijdloos, zo'n clio.....
mcabrand

Bericht door mcabrand »

ClioB schreef:Hoi mcabrand,

Ben benieuwd naar jouw ervaring straks :thumbsup:

Ik hou 'm voorlopig nog even origineel (iig tot de garantie eraf is :wink: )

Gr,
Bart
Nou, ik weet straks al wat mijn ervaring wordt: "Wauw!" En: "Dat moeten jullie ook doen" :laugh4:

Maar goed, we zullen zien. Ik ben zelf ook wel benieuwd.
TomTCE

Bericht door TomTCE »

Zijn er al mensen met ervaringen met het tunen van de clio 1.2TCE? Ik overweeg het namelijk ook te doen...

Ik hoor graag.
Nikos85

Bericht door Nikos85 »

Vind het ook niet makkelijk met die tuning, rij sinds april in een zwarte clio 3 met sportkit, hij rijd een stuk beter al s mijn ingeruilde megane, maar hij had toch iets sneller mogen zijn.
De tuning online al geregeld zitten bekijken, met die 25 pk`tjes word het rijden toch een stuk aangenamer.
Probleem is alleen al die wilde verhalen over nieuwe zuinige benzinemotoren met kleine inhoud opgefokt door turbo, die zouden geen lang leven beschoren zijn, na 3 a 5 jaar al fiks onderhoud nodig hebben... Tsja, dat zet je aan het twijfelen, eveneens als het probleem met de fabrieksgarantie.
Is er toevallig iemand die weleens bij de dealer zelf heeft geinformeerd voor te chippen? Want de clio schijnt maar op 70%van zijn kunnen zitten, dus mijns inziens kan de dealer daar ook wel iets aan doen, uiteraad met behoud van de garantie. Dus als iemand daar meer over kan vertellen zou ik dat graag horen.
Maarten Jan

Bericht door Maarten Jan »

Is echt geen probleem, kijk hoe die 5 GT'tjes vroeger opgefokt werden. 1.4tjes met 170 pk, 8 klepjes en carburatie ipv injectie. Veel gevoeliger maar indien goed afgesteld heel betrouwbaar.

Die 1.2 blokjes hebben altijd het juiste mengsel (multipoint injectie met lambda correctie), pingel sensor en een veel beter koelsysteem als de antieke C-blokjes in de 5GT. En dat koelsysteem van de 5GT was al best goed in zijn tijd. Dus 130 pk is echt geen probleem :thumbsup:
Nikos85

Bericht door Nikos85 »

Als je het zo bekijkt zou je je inderdaad niet druk moeten maken, maar vroeger was alles beter he;) Tegenwoordig zijn de makers helaas uit op zo`n groot mogelijke winstmarge, dus minder kwaliteit qua duurzaamheid schijnt hierin oorzaak nummer 1 te zijn. Heb twee vrienden in de autowereld werken (helaas niet bij renault) maar bij hun zijn de problemen met nieuwe motoren ongekend hoog ten opzichte met auto`s van vroeger die na 3 a 5 jaar terug kwamen in de garage. Voornaamste proobleem is de hoge druk van de turbo zodat er veel compressie onstaat in kleine inhoud motoren, en die compressie zorgt uiteindelijk voor te snelle slijtage aan de motor, is hun verhaal.
Maarten Jan

De 1.2 TCE heeft een turbodruk van 0,7 bar en kan verhoogd worden naar 0,9.
Wel moet de druk in het hoge toerental gebied langzaam iets terug i.v.m. de injectors die dan niet voldoende meer kunnen inspuiten. Dat bij een compressie van 9,8:1 wat best hoog is, maar vanwege het ontwerp van de kop is dat geen probleem. De TCE is nog niet zolang op de markt, maar tot nu toe zijn er geen problemen bekend.

Chippen kan zelfs via renault waarbij garantie behouden blijft heb ik ergens gelezen.
Nikos85

Bericht door Nikos85 »

Juist dat nog niet lang op de markt maakt het een extra gok, en das nou net het prbleem.
Maar als renault em zelf kan tunen met garantie dan wil ik het graag horen, want dan hoef ik er niet lang over na te denken, mits ze weer een belachelijke prijs vragen. Maar goed om te horen dat het schijnt dat de kwaliteit van de motor niet te wensen over laat.
Maarten Jan

Renault staat mischien niet altijd bekend om betrouwbaarheid / kwaliteit maar ze staan wel bekend om goede betrouwbare motoren. Motorisch gaat het zelden stuk als je netjes olie ververst volgens de interval. Echt problemen zijn er niet bekend bij renault motoren, bij de F7P/F7R heb je krukaslagers die na 2 ton versleten zijn. Bij 1.9d/1.9dti wil de koppakking nog wel eens gaan, en bij de dci's laten verstuivers het nog wel eens afweten. Zoals je ziet niks bijzonders, en verstuivers die het laten afweten is niet renault specifiek. Die verstuivers worden door alle common rail motoren gebruikt, dus komt ook bij alle common rail motoren voor (mercedes/bmw/peugeot/fiat/etc.).

Ken een paar mensen met TCE die hem in de lease hebben, waarbij de lease maatschappij chippen aanbied. Hebben ze alle drie gedaan. Allemaal probleemloos tot nu toe, één zit inmiddels op 100.000 km.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Maarten-Jan, onze ICT-man... :laugh4:
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Maarten Jan

haha :sunny:
woelders

Bericht door woelders »

Inmiddels zijn we weer 2 maanden verder sinds de laatste post:

Ook ik heb een prijsopgaaf gevraagd van fastchip (Henk); 250 euro chippen met extra 150 euro voor 1 jaar motorgarantie. Heb het verder nog niet gehad over de details. Ik neem aan dat het hier om een kit gaat, en niet om een 'maatwerk'chip?

Het chippen zelf zal het probleem niet zijn; de turbodruk omhoog en de beloofde waardes zullen wel gehaald worden... maar!
Mijn grootste zorg is dat de rest van de onderdelen (koelsysteem, versnellingsbak, koppeling, aandrijfassen etc etc) niet toereikend is voor het extra vermogen. Daarentegen, de nieuwe 1.6 motor levert ook al ong. 200Nm en 128pk. Als daarvoor nou dezelfde onderdelen gebruikt worden als bij de 1.2 TCE, zou het moeten kunnen toch?

En hoe zit het met het toerental/verbruik? Gaat het toerental @120 kmh omlaag? Of werkt dat zo niet? En wat doet het verbruik? Ook op kortere ritjes (max. 20 km) lager?

Ik ben kortom benieuwd naar de reacties van de mensen die hun TCE al hebben laten chippen!
Maarten Jan

Henk herprogrammeert de chip zelf, komt dus geen andere chip in.
Koelsysteem is echt het probleem niet, je toerental veranderd niet, je schroeft
er immers geen andere versnellingsbak onder!
De radiateur in de 1.2 tce wordt ook in de 1.5 dci gebruikt, dus die heeft ruim voldoende over.

Op het moment dat jij het extra vermogen niet aanspreekt zal het verbruik dalen,
als je het wel aanspreekt zal het wel extra verbruik opleveren.
Lee

Bericht door Lee »

nu we het toch over chippen hebben wat kan je verwachten als je een 1.8 16v laat chippen ?
qua pk's en prestaties.
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

open anders ff n apart topic, das geen 1.2 tce! :thumbsup:
ClioB
forum member
Contacteer:

Bericht door ClioB »

Dit topic weer 's een rotschop verkopen...

Al ervaringen hiermee binnen de Clioclub?!? :driving:
Tijdloos, zo'n clio.....
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

Lee schreef:nu we het toch over chippen hebben wat kan je verwachten als je een 1.8 16v laat chippen ?
qua pk's en prestaties.
misschien 10pk als je mazzel bent.... Je zal er niet bar veel van merken denk ik...
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Onderstaande clio (van ene Wiebe Dijkstra) heeft zijn 1.2 TCE laten chippen bij http://www.ziptuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;"
Nou weet ik zeker dat ik deze foto al eens op dit forum heb gezien, maar ik kan hem niet meer vinden.

Als iemand weet wie dit is op dit forum (of degene leest dit zelf) dan zouden we eens zijn ervaringen aan hem kunnen vragen.
Afbeelding

edit: Ik heb hem gevonden en zal hem een pb sturen:
https://www.clioclub.info/forum/memberli ... ile&u=1950" onclick="window.open(this.href);return false;
Het vreemde is dat ik hem via Leden net niet kon vinden... Of ik heb niet goed gezocht...
Groet,
Martijn

Afbeelding
ClioB
forum member
Contacteer:

Bericht door ClioB »

Dank voor de reacties! :thumbsup:

@ Skip: chippoint had ik idd al afgeschreven.. Maar het gaat me vooral om ervaringen met het chippen, de vermogenstoename evt. bij wat meer km de slijtage...

@ Goos, thanks! Ben benieuwd of hij reageert!
Tijdloos, zo'n clio.....
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”