schuin slijten achterbanden.

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
blond

schuin slijten achterbanden.

Bericht door blond »

Ben in het bezit van een Renault clio 3 fase . Er staat ongeveer 28.000 km op de teller. Heb de orginele banden er nog op liggen. Bij het wisselen van zomer na de winterbanden zag ik dat de achterbanden schuin afgesleten waren. Aan de binnenkant waren bijde achterbanden kaal terwijl dat er midden op de band ruim 2 milimeter profiel op zat. Aan de buitenkant was het nog meer. De voorbanden waren wel gelijkmatig afgesleten. Er zat nog 2.8 milimeter profiel op. Heb mijn Renault garage gevraagd of het zinvol was om de auto uit te lijnen in verband met de vreemde slijtage van de achterbanden. Volgens de garage was het vrij zinloos omdat er een starre achteras is en er weinig af te stellen is en Renault heeft de banden schuin gezet om een betere wegligging te krijgen. Orginele banden zijn minder van kwaliteit en als ik nieuwe banden monteer is het ook minder.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan er toch uitgelijnd worden want ik voel me een beetje met het kluitje in het riet gestuurd en wil niet met schuin afgesleten winterbanden zitten.
R27
über forummer
Contacteer:

Re: schuin slijten achterbanden.

Bericht door R27 »

Ik vind het wel een vreemde verklaring van de dealer, dat Renault moedwillig een instelling meegeeft aan de auto waarbij de banden scheef afslijten.

Overigens zou ik banden met 2.8mm zowiezo wisselen.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

was bij de clio 1 ook zo. maar vind het wel vreemd voor een clio 3

uitlaten lijnen de auto :thumbsup:
Groeten, Vincent.
blond

Bericht door blond »

De maat is 165/15 R15 T81. Het zijn Bridgetone banden. Ze zijn nog orgineel. Ze liggen normaal op stalen velgen maar ik heb ze laten overzetten door de Renault dealer op lichtmetalen velgen. Nieuwe velgen door Renault geleverd. Op de stalen velgen zitten nu de winterbanden. De afwijking is aan bijde achterbanden hetzelfde. Ik heb er speciale wielmoeren op zitten om invreten op het lichtmetaal te voorkomen. Volgend voorjaar denk ik er aan om alle 4 banden te vervangen door iets bredere banden maar dan moeten ze wel gelijkmetig afslijten.

Ps hartelijk bedankt voor de snelle reactie.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik heb ook een Clio 3 en heb hier nooit last van gehad.
Starplus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Starplus »

165/15 R15 T81?

voor een clio 3 wel erg dunne en smalle bandjes.
originele maat is 185/60 R15. geen rare slijtage bij mij te ontdekken, behalve dat mijn linkerkant harder slijt dan de rechter.

neem nog wel eens een bochtje harder, omdat het kan met de clio.
Contacteer:

Bericht door Age »

De aller goedkoopste versies van de clio 3 hebben standaard 165 bandjes :thumbsup:
Groet, Age
Starplus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Starplus »

ow oke. ikke niet weten. toch wel iel hoor. fietsbandjes
blond

Bericht door blond »

Ben gister na een bandenboer hier in de buurt geweest en laat hem zaterdag uitlijnen. Volgens hem is uitlijnen mogelijk ondanks een eveteuele starre achteras.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ok, hopen dat het straks over is.
blond

Bericht door blond »

Ben bij de bandenboer geweest. Volgen de meeting slijten de banden voor aan de binnenkant iets meer dan de buitenkant terwijl het achter precies andersom is. Vreemd dat het probleem is dat het precies andersom is. Na lang denken van de moteur en het vragen van mij of het aan de lichtmetalen velgen lag of de bandenwissel onlangs uitgevoerd vroeg hij mij of de auto achter op een of twee bokjes stonden. Het is met een bokje in het midden uitgevoerd. Volgens de monteur mag dat niet en moet het met twee bokjes gebeuren. De wielen gaan dan meer hangen waardoor ze in mijn geval te ver doorhangen. De voorwielen zijn recht gezet en ik moet na ongeveer 2500 km weer terug om het na te laten meten. Ga volgende week wel even na mijn Renault garage terug om het te melden. Het rechtzetten geeft mij het gevoel dat de auto iets lichter stuurt.
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Als de achterbanden alleen aan de binnenkant slijten, dan is dat een afstelling,
als zowel de binnen als de buitenkant sneller slijt, dan is de bandenspanning te laag.
Uitlijnen maakt niet uit of je dat op 1 of 2 bokjes doet, de auto moet namenlijk op zijn
wielen staan op flexibele platen, en het kan idd dat na het uitlijnen wat lichter stuurd,
dus dat zit wel goed. :wink:
blond

Bericht door blond »

Ik heb een paar weken geleden mijn Zomerbanden die op lichtmetalen velgen zitten laten verwisselen door winterbanden. Dit is gebeurd door de Renault garage. Mij viel het op dat de achterbanden schuin afsleten. Bij de Renault garage hebben ze een bokje gebruikt om bijde achterwielen vrij van de brug te krijgen zodat bijde achterwielen tegelijk te wisselen. Als de binnenkant van de banden van binnen meer slijten dan de buitenkant staan de wielen scheef. Aan de onderkant is de afstand namelijk te groot. Doordat er een bokje is gebruikt gaan de velgen doorhangen waardoor de afstand tussen de onderkant van de velgen kleiner word ( volgens de bandenboer ).Dit is nu zo ver gebeurd dat volgend de bandenboer de banden te ver zijn doorgezakt. Hij denkt dat ze na verloop van tijd weer terug komen in de oude staat of na we hopen niet zover. Vandaar over 2500 km een controlle. Het uitlijnen gebeurde niet op bokjes maar de auto stond op rondjes en een iedere wiel hingen ze 2 spiegeltjes. Het zag er wel grappig uit.
ApaX

Bericht door ApaX »

blond schreef: Heb mijn Renault garage gevraagd of het zinvol was om de auto uit te lijnen in verband met de vreemde slijtage van de achterbanden. Volgens de garage was het vrij zinloos omdat er een starre achteras is en er weinig af te stellen is.
Daar hebben ze helemaal gelijk in (als het inderdaad een starre achter as is).

blond schreef:
Renault heeft de banden schuin gezet om een betere wegligging te krijgen. Orginele banden zijn minder van kwaliteit en als ik nieuwe banden monteer is het ook minder.
Ze bedoelen het goed maar slaan de plank volledig mis. Alle auto fabrikanten kiezen ervoor om een auto te bouwen die van nature een onderstuurd gedrag heeft (de auto heeft de neiging om over de voorwielen te glijden). Er zijn tal van redenen waarom je dit wil (vooral veiligheid). De de wielen naar binnen toe schuin te zetten (negative camber) krijg je een achter as die in bochten meer grip heeft en dus een auto die meer onderstuurd wordt. Ik moet zeggen dat zo'n scheve banden slijtage wel erg veel is. Van renault een beetje een rare keuze.
blond

Bericht door blond »

Ben vanmorgen bij de bandenboer geweest voor een controlle. (was gratis) De achteras heeft zich voledig hersteld. De achterwielen staan weer zoals ze horen en de winterbanden vertonen geen vreemd slijtage gedrag. Het profiel was overal 8 milimeter. Dan is het ene bokje mischien toch handig om de achteras weer goed te krijgen. :devilish: Hoe dan ook ben weer blij. Wil straks bij het wisselen van de velgen bij hem nieuwe halen en dan weer kijken hoe we er dan voor staan.

Houd jullie op de hoogte. Twijfel alleen of ik er weer 165 of 185 op zal leggen. Wie heeft er ervaring mee?
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

185... Liefst zelfs nog 195...

Dat ligt er tenminste bij mij (Clio 2 met 15" wielen) onder en dat is echt dikke prima!! :thumbsup:
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

Age schreef:De aller goedkoopste versies van de clio 3 hebben standaard 165 bandjes :thumbsup:
Klopt niet helemaal hoor Age, die staan ook gewoon op 185/65R15....

:thumbsup:

De Clio 2 PH.1 had vanaf de basis al 175...
blond

Bericht door blond »

Er zit standaard bij mij 165/15 R15 T81 onder de auto. Waar ik aan zat te denken is 185/55 R 15 82 V. Breder lijkt me weinig zinvol omdat de wielkast volgens mij te weinig ruimte geeft en de auto mischien te langzaam word. Vredestein maakt mooie Sportrac 3 in deze maat.
Maar onder een franse auto horen franse banden zegt men. Goede raad is vaak duur.
stefan_

Bericht door stefan_ »

Thijs Bosmann schreef:
Age schreef:De aller goedkoopste versies van de clio 3 hebben standaard 165 bandjes :thumbsup:
Klopt niet helemaal hoor Age, die staan ook gewoon op 185/65R15....

:thumbsup:

De Clio 2 PH.1 had vanaf de basis al 175...
Is dat zo..? Ik heb er 165/65/14 onder liggen.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Mijn LM MTV wieltjes hadden destijds ook 175 met 14 inch.....zou kunnen dus. 165 is wel erg smal
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Contacteer:

Bericht door Age »

@ Thijs, waarom zie ik dan van die super basicjes met 165-jes eronder?
Blijkbaar hadden ze die er wel onder hoor.
Groet, Age
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

blond schreef:Er zit standaard bij mij 165/15 R15 T81 onder de auto. Waar ik aan zat te denken is 185/55 R 15 82 V. Breder lijkt me weinig zinvol omdat de wielkast volgens mij te weinig ruimte geeft en de auto mischien te langzaam word. Vredestein maakt mooie Sportrac 3 in deze maat.
Maar onder een franse auto horen franse banden zegt men. Goede raad is vaak duur.
En die vredesteijn banden zijn zo RUK! Niet aan beginnen.. :thumbsup:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Klopt wel dat je ze met 165 ziet Age.

Renault Clio ECO 2 de 1.2 16V 75 Special Line en Expression wordt geleverd met standaard maat 165/65R15 banden. Dit zijn dan de "groene" types. Hiermee zal dus ook de type goedkeuring zijn behaald. Breder eronder gooien kan dus problemen opleveren met eventuele RDW keuring en met grootscheepse controles (gecombineerde aclohol, duane, belasting etc). Je zou er dan, als er strikt gekeken wordt, BPM- en wegenbelasting vrijstelling mee kunnen verspelen. Voor de APK maakt het niet uit zolang de profieldiepte maar goed is.
blond

Bericht door blond »

Ik heb een renault clio type 3. Eerste model. De goedkoopste uitvoering. Bij mijn weten betaal ik gewoon belasting. Op de tabel van schoon rijden staat mijn uitvoering op "B" genoteerd.
Contacteer:

Bericht door Age »

klopt.
@ Arjan, die ik bedoel zijn gewone 1.2tjes, die je ook wel voor uitzendbureau's ziet rijden.
Helemaal kaal, incl raamslingers enzo.
Die versies hebben nog die 165 bandjes, maar zijn niet vrij van BPM en dergelijke.
Groet, Age
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”