dashboardverlichting
dashboardverlichting
Misschien een rare vraag maar het viel me zo ineens op toen ik in het donker reed. Mede door de lange dagen überhaupt nog niet veel in het donker gereden met mijn autootje. Hoort er ook verlichting te zijn bij de draaiknoppen van de verwarming, luchtinlaatknop en die knop om te regelen of er lucht van buiten of binnen de auto word gecirculeerd?
Het is daar best een zwartgat en je ziet lastig hoe ze staan en aan welke je nou zit te draaien.
Het is daar best een zwartgat en je ziet lastig hoe ze staan en aan welke je nou zit te draaien.
- LGoudriaan
- forum starter
- Contacteer:
Re: dashboardverlichting
Ik heb er eigenlijk nog niet echt op gelet...
Maar de verlichting van de radio brandt wel bij mij... Zal morgen ff opletten bij de verwarming en airco..
Maar de verlichting van de radio brandt wel bij mij... Zal morgen ff opletten bij de verwarming en airco..
Greetz Linda
jaah inderdaad lijkt me dat er wel iets van verlichting achter hoort. Dat heeft mijn clio 2 ook
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
ja leek mij ook. Ik wacht nog even de reacties van de clio 3 rijders af 

- LGoudriaan
- forum starter
- Contacteer:
Heb gisteravond nog ff gekeken, maar bij mij brandt er achter de knoppen voor de verwarming etc gewoon licht.
Greetz Linda
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Die horen gezellig verlicht te zijn hoor. Ik kan de binnenverlichting dimmen, links van het stuur op het dash. Misschien staat het bij jou op 0?
nee helaas, zelfs met de verlichting maximaal werken ze niet, zal wel een kapot lampje erachter zijn dan denk ik...ga ik binnenkort wel eens naar kijken dan.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Eerder het contactje denk ik. Je kunt dat hele paneel eraf trekken.
hm ja even snel wat geprobeerd maar sodekneitters, dat ding zit vast! Als ik iets meer tijd heb maar even kijken, kan dan ook het middenconsole eruit halen, misschien wil het dan makkelijker.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Eerst onder los halen. Je kunt je vast houden aan de opening voor de stekker van het uitlezen. Dan trek je hem onder los. En dan in het midden bij de knoppen zit hij ook vast. Daar trek je hem ook los en dan kun je hem eraf pakken.
makkelijker gezegd dan gedaan
ondanks de tips laat ik het voorlopig maar zo, krijg hem met geen mogelijkheid los... 

- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
T is een kwestie van durven...
ik heb hem er eindelijk afgekregen, maar aan het contactje ligt het in ieder geval niet. Alles zit er goed op. Nu wilde ik naar de lampjes binnenin kijken maar daarvoor moeten de draaiknoppen eraf. Nu krijg ik deze er niet af aaargh! Kunnen die er af? of is er een andere manier om in het bedieningspaneel te komen?
niemand een idee hoe ik deze open kan krijgen?
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Hoe dan? Is voor de medeleden wel handig om te weten. 

achteraf helemaal niet zo moeilijk. Na het verwijderen van het frontpaneel (na verwijderen middenconsole en radio
). Het verwarmingspaneel zit met 2 schroeven vast, daarna het paneel schuin naar achteren duwen aangezien deze in een gleuf vast zit. Opletten voor de kabels waarmee de verwarming ed word geregeld. Om bij de lampjes (2 stuks) te komen dien je dit paneel los te klikken/ schuiven. Goed opletten hoe de knoppen staan! Ik had ze allemaal in 1 duidelijke stand gezet. De knoppen moet je daarna eigenlijk ook niet meer aanraken (misschien vast plakken met een plakbandje) aangezien je dan misschien in eens je voorruit zit te verwarmen terwijl je de lucht naar je voeten wil blazen
De dealer wou niks loslaten over hoe het moest gebeuren en of ik het ook zelf kon doen, maar goed samen met mijn broer is het gelukt. Bij de dealer koste het minimaal 50-70 euro, en nu ben ik klaar voor 1,50 (lampje kost 0,75 cent) en 20 min werk.
Deze lampjes gaan erin:

De dealer wou niks loslaten over hoe het moest gebeuren en of ik het ook zelf kon doen, maar goed samen met mijn broer is het gelukt. Bij de dealer koste het minimaal 50-70 euro, en nu ben ik klaar voor 1,50 (lampje kost 0,75 cent) en 20 min werk.
Deze lampjes gaan erin:

- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ok helder, bedankt voor je uitleg 

Let op! Ik raad de methode van Pekke hierboven ten zeerste af! Ik kreeg gisteren ook te maken met kapotte "knoppenverlichting", en heb de beschrijving hierboven gebruikt. Al snel kreeg ik door dat ik het mezelf veel te moeilijk had gemaakt. Je zit met een hoop losse onderdelen, die je onmogelijk weer op dezelfde manier terug zet.
Het klopt dat als je het "verwarmingspaneel" met de knoppen er af klikt/schuift, de lampjes zichtbaar worden. MAAR LET OP! Deze lampjes zitten in een fitting die je ook vanaf de achterkant van dit paneel kunt benaderen.(Twee zwarte blokjes van ong 1cm x 1cm) Als je de fitting een kwartslag draait, kun je de lamp incl. fitting vanaf de achterkant verwijderen. (Zelfde princiepe als bijv. starters van TL-verlichting.)
Bespaar je zelf dus een hoop kopzorgen, en haal niets uit elkaar!

Het klopt dat als je het "verwarmingspaneel" met de knoppen er af klikt/schuift, de lampjes zichtbaar worden. MAAR LET OP! Deze lampjes zitten in een fitting die je ook vanaf de achterkant van dit paneel kunt benaderen.(Twee zwarte blokjes van ong 1cm x 1cm) Als je de fitting een kwartslag draait, kun je de lamp incl. fitting vanaf de achterkant verwijderen. (Zelfde princiepe als bijv. starters van TL-verlichting.)
Bespaar je zelf dus een hoop kopzorgen, en haal niets uit elkaar!