Sinds een paar maanden komt er compleet geen geluid meer uit de radio/navigatie van onze Clio (2011 - 20th anniversary edition) Alles lijkt gewoon te functioneren, de unit reageert op alle knopjes, navigatie werkt enz. Maar er komt geheel geen geluid meer uit de speakers. Van het ene op het andere moment zijn ze er mee gestopt.
Ik heb de speakers losgekoppeld van de radio en er een simpel pieptoontje naartoe gestuurd via de ISO connector, beide speakers werken nog prima. Ik heb de diverse renault en clio forums door zitten spitten maar geen van de daar gevonden oplossingen heeft enig effect op ons probleem.
Het gaat om de standaard (Renault/Bosch) radio gecombineerd met het bolvormige schermpje er boven t.b.v. de TomTom navigatie en de losse afstandsbediening daar voor. (Carminat ?)
Er is niet echt een duidelijk model numer aangegeven op de head unit, maar op de her en der geplakte stickers staat :
Grote sticker bovenop de headunit :
L78 020963
28 115 6412R T V915 ---
Made in portugal 7 649 169 391
Date 08-01-11
MEC D200
PCB : HW D30_E00 SW 88.11
CD Drive : MEC Ver 11 HW Ver 9 SW FW37
BT Module : HW706B SWC740
8150111
Op de achterzijde boven de antenne aansluiting :
815 CM9169 B 3007537 - 7 649 169 391
R2 RPP X85 V2 CF
Op de rand van het plastig front van de headunit staat :
00510628144 R2-08 X85 Carbon Fonce
E5548
Er zitten verder geen andere units in het dashboard kastje of onder de bijrijders stoel.
Op "R2-08 X85 Carbon Fonce" kreeg ik uiteindelijk 1 hit op google naar een reparatie portal van bosch. Daar stond dat ze een "fixed price repair" aanbieden van de betreffende unit voor 130 euro. De foto die er bij staat is precies onze radio, maar dan wit of zilver ipv donker grijs/zwart. Ik kom daar echter niet verder mee. Het portal lijkt specifiek voor Renault dealers te zijn.
https://www.bosch-repair-service.com/en ... 043391001/
Een belrondje naar de diverse lokale Renault dealers leverde niets op. Geen bekend issue, geen vervangende head unit beschikbaar. Ook op Marktplaats en E-Bay heb ik geen vervangende headunit kunnen vinden. Er staan er zat maar dat zijn allemaal andere modellen.
Een aftermarket single DIN radio plaatsen is ook niet echt wenselijk. Dan zit je met een niet meer werkend navigatie display en stuurwiel bediening. Voor het beetje dat we er mee rijden was wat er nu in zit eigenlijk zat. Mits het geluid het doet..
Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen om een oplossing te vinden ?
- Is dit een vaker voorkomend issue ? Is dit te fixen ? (kan redelijk met een soldeerbout overweg)
- Weet iemand waar ik een vervanger zou kunnen vinden ? En werkt dit dan samen met de bestaande navigatie etc ?
- Heeft iemand ervaring met de Bosch repair portal ?
- Andere suggesties of tips ?
Originele radio/navi geeft totaal geen geluid meer
Re: Originele radio/navi geeft totaal geen geluid meer
Ik vermoed een kapotte eindtrap. Schroef 'm eens open zou ik zeggen; met een beetje elektronica-handigheid ben je voor een paar euro klaar. Meestal zitten er in headunits dit soort IC's als eindtrap.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Originele radio/navi geeft totaal geen geluid meer
Hallo Iedereen.
Ik ben Henk en rij een Cilo 1.2 16v 101 pk. Ben zeer tevreden met de Clio net als de vorige.
Ik heb het zelfde probleem. Mijn Parrot geeft gewoon geluid maar uit de radio komt helemaal niets. Alle functies werken gewoon, ook de navigatie.
Ik heb dit 1 x eerder gehad en heb toen de Parrot los gekoppelt en daarmee was het probleem verholpen. Parrot terug geplaatst en alles werkte gewoon.
Deze keer werkte het niet met het los koppelen.
Ik ben Henk en rij een Cilo 1.2 16v 101 pk. Ben zeer tevreden met de Clio net als de vorige.
Ik heb het zelfde probleem. Mijn Parrot geeft gewoon geluid maar uit de radio komt helemaal niets. Alle functies werken gewoon, ook de navigatie.
Ik heb dit 1 x eerder gehad en heb toen de Parrot los gekoppelt en daarmee was het probleem verholpen. Parrot terug geplaatst en alles werkte gewoon.
Deze keer werkte het niet met het los koppelen.