Rook achter de motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
rob401
beginner
Contacteer:

Rook achter de motor

Bericht door rob401 »

Dag allemaal,

Sinds een tijdje merk ik de geur van uitlaatgassen bij stilstaan na een tijdje rijden (warme motor dus), bij een stoplicht bijvoorbeeld. Ik heb een tijdje getwijfeld, zo van "Is dat mijn auto, of is dat de auto die voor mij staat?". Nu ben ik er inmiddels achter dat ik dat ben. Als ik direct na het rijden mijn motorkap open, zie ik wat rook van achter de motor vandaan komen. Deze rook is niet blauw/wit en de auto verbruikt ook geen olie/koelvloeistof, ik vermoed dus dat dit uitlaasgas betreft (zo ruikt het ook het meeste). Ik kan het echter heel slecht zien, aangezien de ruimte achter de motor zeer beperkt is en het zicht wordt verhinderd door hitteschilden, maar mijn vermoeden is dat dit het uitlaatspruistuk of de turbo betreft (die liggen aan de achterzijde van de motor).
Mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben, andere ideeën over hebben en of dit mogelijk een acuut probleem kan worden.
Alle input is welkom!

Groetjes,
rob401
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Re: Rook achter de motor

Bericht door Scarface450 »

Is het benzine of diesel?
Heb ooit met mijn GSIII 1.5 dci gehad dat na vervangen injectoren de leidingen/koppelstukken begonnen te lekken. Moest blijkbaar mee met de injectoren vervangen worden..... Bij bvb Ford moest dit niet.
Bij mij was het te herkennen aan olie /vetachtige substantie bij een oliewissel..
rob401
beginner
Contacteer:

Bericht door rob401 »

Het is een 1.2 TCe (101 pk), verwacht niet dat dit het probleem is aangezien er recent geen injectoren/bougies of andere onderdelen zijn vervangen.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Bericht door Scarface450 »

Tot zover mijn input dan 🙃
rob401
beginner
Contacteer:

Bericht door rob401 »

Update, we hebben het hitteschildje boven de turbo verwijderd en zijn er inmiddels achter dat de rook niet uit de motor komt. Mooi!
Wat is het dan wel? Nou waarschijnlijk een van beide volgende dingen:
1. De pakking van mijn uitlaatspruitstuk is lek, waardoor er uitlaatgassen ontsnappen.
2. De koppakking is lek, lekt olie op het uitlaatspruistuk. In dat geval is de rook waarschijnlijk toch een druppeltje verbrande olie.

Hebben jullie ervaring met de kosten van het vervangen van de koppakking of de pakking van het uitlaatspruistuk?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”