Hoe heet dit ding aan de ruitewisserarm?
-
- forum starter
- Contacteer:
Hoe heet dit ding aan de ruitewisserarm?
Hallo,
Ik ben opzoek naar een paar van die stangetjes die tussen de ruitewisserarm en de motor zitten. Zeg maar een soort krukas+ophanging. Weten jullie hoe dit heet en eventueel waar ik dit kan kopen?
Ik ben opzoek naar een paar van die stangetjes die tussen de ruitewisserarm en de motor zitten. Zeg maar een soort krukas+ophanging. Weten jullie hoe dit heet en eventueel waar ik dit kan kopen?
Re: Hoe heet dit ding aan de ruitewisserarm?
Het ruitenwissermechaniek is alleen als één geheel te koop, dus inclusief motor.
Volgens mij is het nummer 8200268931. Reken bij de Renault-dealer maar op een kleine 300 euro. Op eBay of bij de sloop een stuk voordeliger.
Volgens mij is het nummer 8200268931. Reken bij de Renault-dealer maar op een kleine 300 euro. Op eBay of bij de sloop een stuk voordeliger.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Contacteer:
Bedankt! Het ruitewissermechaniek! Dat wordt inderdaad ebay of sloop ;-).
Ik was er achtergekomen bij het nakijken van de afvoerkanaaltjes onder de parafaan. Ik had een tip gekregen om die af en toe te ontstoppen, gelukkig maar want ik was net op tijd. Het water stond al tot aan de ruitewissermotor...
Ik dacht dat ik die tip hier had gelezen, kan hem niet meer terugvinden...
Ik was er achtergekomen bij het nakijken van de afvoerkanaaltjes onder de parafaan. Ik had een tip gekregen om die af en toe te ontstoppen, gelukkig maar want ik was net op tijd. Het water stond al tot aan de ruitewissermotor...
Ik dacht dat ik die tip hier had gelezen, kan hem niet meer terugvinden...
-
- forum starter
- Contacteer:
Had er een gehaald op de sloop, motor + mechaniek; had eerst het geheel gewisseld, maar van het 'nieuwe' setje was de motor kapot, dus weer opnieuw begonen en het een en ander omgeruild. Die operatie is nu gelukt.
De patient is nog niet overleden, maar er is wel een bout ergens tussen gepleurd. Dom, dom, dom. Iemand een tip?
De patient is nog niet overleden, maar er is wel een bout ergens tussen gepleurd. Dom, dom, dom. Iemand een tip?
Waar is die bout precies terechtgekomen?
-
- forum starter
- Contacteer:
Als ik dat wist...
Hij is (grofweg) tussen de accu en het blok gevallen.

Hij is (grofweg) tussen de accu en het blok gevallen.
Oke, zou dan op het versnellingsbakhuis kunnen liggen. Kan op zich geen kwaad, valt er waarschijnlijk ook gewoon een keer uit met rijden. Er zit in ieder geval geen bewegend deel wat er door geblokkeerd kan raken.
-
- forum starter
- Contacteer:
Da's een opluchting!
verder:
Ruitewissermechaniek zit erin. Dat was ook een heel gedoe, ik had een mechaniek + motor op de sloop gehaald. Ik was er eerst mee terug geweest omdat het "nieuwe" ding teveel geroest was, maar ze hadden me overtuigd om het toch te gebruiken.
Ze hadden geen gelijk, de motor was kaduuk, dus de boel weer uitbouwen en in. Ik weet niet alles van elektro, maar ik denk dat er geen paddestoelen in horen
. Ik heb dus de rw-motor uit de auto gebruikt en het mechaniek van de sloop. (En nog een paar ringetjes/rubberjtes van het mechaniek uit de auto, er was nog een kant goed die droog is gebleven)
Volgende keer een nieuwe... Ik had 'm niet besteld omdat ik in dit geval even wou zien wat ik kreeg. Bij Mister-Auto had ik een rw-motor gezien voor 60 piek maar het is me niet echt duidelijk of dat A) met mechaniek is en B)nieuw is.
verder:
Ruitewissermechaniek zit erin. Dat was ook een heel gedoe, ik had een mechaniek + motor op de sloop gehaald. Ik was er eerst mee terug geweest omdat het "nieuwe" ding teveel geroest was, maar ze hadden me overtuigd om het toch te gebruiken.
Ze hadden geen gelijk, de motor was kaduuk, dus de boel weer uitbouwen en in. Ik weet niet alles van elektro, maar ik denk dat er geen paddestoelen in horen

Volgende keer een nieuwe... Ik had 'm niet besteld omdat ik in dit geval even wou zien wat ik kreeg. Bij Mister-Auto had ik een rw-motor gezien voor 60 piek maar het is me niet echt duidelijk of dat A) met mechaniek is en B)nieuw is.
-
- forum starter
- Contacteer:
Er zit ergens nog net iets niet lekker, de wisser komt alsnog tegen de kap aan. Heeft iemand iets van een workshop manual? Dan kan ik het systematisch nalopen.
Heb je de wisser wel gemonteerd met de motor/mechaniek in ruststand?
-
- forum starter
- Contacteer:
Ja, daar heb ik opgelet. Het probleem lijkt 'm ook niet in het draaivlak te zitten, maar een van de assen zit te hoog, althans dat lijkt zo.
-
- forum starter
- Contacteer:
//editnecessaryevil schreef:Ja, daar heb ik opgelet. Het probleem lijkt 'm ook niet in het draaivlak te zitten, maar een van de assen zit te hoog, althans dat lijkt zo.
Ik denk dat ik de bout niet goed had aangedraaid. Mogelijk is het nu opgelost, maar ik moet morgen bij dageraad nog even kijken. Ik heb de workshop manual ook gevonden.
-
- forum starter
- Contacteer:
Nee, het loopt nog steeds aan. Ik snap eigenlijk ook niet meer wat ik anders kan doen. Iemand nog ideeën/tips?
-
- forum starter
- Contacteer:
Ik heb weer gekeken. Heb de bout nog wat aangedraait en nu raakt de wisser de motorkap net niet. De reden dat het allemaal niet zo lekker past is omdat het mechaniek van de sloop eigenlijk al een beetje dezelfde slijtage vertoont.
Volgende keer liever nieuw, maar dat is duurder. Het probleem is ook dat je de motor + mechaniek moet kopen. Ik heb uiteindelijk de motor wel goedkoop gezien ergens, maar daar zat dan weer geen mechaniek bij...
Volgende keer liever nieuw, maar dat is duurder. Het probleem is ook dat je de motor + mechaniek moet kopen. Ik heb uiteindelijk de motor wel goedkoop gezien ergens, maar daar zat dan weer geen mechaniek bij...
Mooi, voorlopig opgelost dus!
-
- forum starter
- Contacteer:
Jep!
Heb het ontdekt bij het onstoppen van de afvoertjes onder de parafaan, volgensmij had ik hier op dit forum een tip gelezen om dat af en toe te doen. Nou, dat onstoppen was dus ook hard nodig. Ik heb dus niet alleen werkende ruitewissers, maar ik heb (meer) schade voorkomen!
Heb het ontdekt bij het onstoppen van de afvoertjes onder de parafaan, volgensmij had ik hier op dit forum een tip gelezen om dat af en toe te doen. Nou, dat onstoppen was dus ook hard nodig. Ik heb dus niet alleen werkende ruitewissers, maar ik heb (meer) schade voorkomen!
-
- forum starter
- Contacteer:
Even een kleine aanvulling voor mensen die dit ook hebben. Ik heb ontdekt dat de rechtsgestuurde Clio MK3 Phase I dezelfde busjes heeft in het ruitewissermechaniek, althans dat lijkt zo. In de rechtshandige versie worden ze niet gebruikt... misschien een tweedehans sloopmechaniekje uit engeland kopen dan maar? Die zijn niet gebruikt dus niet versleten...
Verder heb ik nog de failure mode bestudeerd. De asjes die door de busjes (glijlager) gaan zijn gecoat, die coating van een van die asjes is aangetast doordat er water onder de parafaan is blijven staan. Daardoor is het busje ook sneller versleten. Ik zie bij het 'nieuwe' mechanisme van de sloop hetzelfde verschijnsel, net als bij mijn Clio alleen aan één zijde. Niet vergeten je parafaan los te nemen en de boel te ontstoppen dus!
@Arjan
Het is inderdaad tof dat dit gelukt is. De Clio is m'n eerste auto en ik heb nog nooit aan zoiets gesleuteld, dat maakt het extra leuk.
Verder heb ik nog de failure mode bestudeerd. De asjes die door de busjes (glijlager) gaan zijn gecoat, die coating van een van die asjes is aangetast doordat er water onder de parafaan is blijven staan. Daardoor is het busje ook sneller versleten. Ik zie bij het 'nieuwe' mechanisme van de sloop hetzelfde verschijnsel, net als bij mijn Clio alleen aan één zijde. Niet vergeten je parafaan los te nemen en de boel te ontstoppen dus!
@Arjan
Het is inderdaad tof dat dit gelukt is. De Clio is m'n eerste auto en ik heb nog nooit aan zoiets gesleuteld, dat maakt het extra leuk.
-
- forum starter
- Contacteer:
Kleine update, iemand heeft voor mij een bus gemaakt op de draaibank en die in het kunststof geperst.