Speling taatspot/toprubber
-
- beginner
- Contacteer:
Speling taatspot/toprubber
Eerder vandaag had ik ook een post geplaatst op Facebook dat de taatspot/toprubber speling blijft houden ondanks dat de vulbus strak tegen het lager aan zit. Ik ben er zelf niet zo gerust op omdat ik normaal gewend ben dat de taatspot/toprubber strak tussen de bus en het lager zit geklemd. Nu stuurde iemand mij onderstaand filmpje en bij 2:32 zie je dat de taatspot/toprubber ook speling heeft, terwijl de bout nog niet is losgedraaid. Dit zou dus betekenen dat het normaal is bij deze veerpoot. Alleen als ik dan de boel terug zou monteren onder de auto dan zou er dus alsnog speling zijn tussen de taatspot/toprubber en de brede rand van de vulbus. En dat lijkt me toch niet goed? Want dan kan de schokbreker toch juist gaan klapperen. Volgens het autodoc filmpje is dit normaal want hij heeft exact dezelfde veerpoot. maar toch ben er niet gerust op dat dit zo hoort
Re: Speling taatspot/toprubber
Dat hoort zo.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- beginner
- Contacteer:
Ok heb dit nooit eerder gezien want normaal zit die taatspot toch geklemd. Weet jij toevallig ook waarom die speling er is? Had wel op een Engels Clio forum gelezen dat Renault ooit die vulbus en moer heeft aangepast hierdoor
Niet omdat het moet maar omdat het kan. Heb je mijn andere bericht gelezen?
Daar is mij niets van bekend. Wel weet ik dat er wat klachten waren over gekloenk dat veroorzaakt werd door die bovenste rubber schijf die bij het nemen van hobbels tegen de carosserie aan kwam. Ik meen dat een andere versie van die schijf een iets langere afstandsbus heeft, waardoor hij de carosserie minder makkelijk kan raken. Zie de nummers 7, 9 en 10 op dit plaatje.Had wel op een Engels Clio forum gelezen dat Renault ooit die vulbus en moer heeft aangepast hierdoor
-
- beginner
- Contacteer:
Want de rede van de speling komt zo te zien doordat de vulbus gewoon iets te lang is. En daardoor kan de taatspot/rubber inderdaad iets bewegen. En dat zou dan ook dat gekloenk kunnen verklaren omdat die dus niet helemaal vast erop zit
Je hebt echt helemaal gelijk.
Ik heb naar alle waarschijnlijkheid dat probleem dus.... Bij het rijden over oneffenheden in zowel de bebouwde kom als op de snelweg hoor ik dus een hevig geklapper vanuit mijn veerpoten. Een half jaar geleden zijn mijn schokdempers en toplagers vervangen. Daarvoor had ik het probleem al. Dacht het op te lossen door de toplagers te vervangen. Mij werd dat door een garage verteld. Desalniettemin blijf ik het geluid horen. Het geluid valt niet na te bootsen als je op de schokdempers druk uit oefent. Zit er tijdens het rijden iemand in de bijrijdersstoel dan is het geluid ogenschijnlijk minder. Bij een warme motor is het ook minder. Na koude start meteen rustig wegrijden is het geluid zeer sterk aanwezig. Na een stuk gereden te hebben, motor uitzetten en daarna weer starten en wegrijden is het geluid veel minder.
Ik zit er nu al meer dan een jaar tegen aan te hikken maar ik vraag me nu toch echt af wat ik moet (laten) doen om er van af te zijn.
Ik kan een hele hoop zelf maar aan schokdemper/veren durf ik niet echt te werken want als het fout gaat, gaat het goed fout.
Ik zit er nu al meer dan een jaar tegen aan te hikken maar ik vraag me nu toch echt af wat ik moet (laten) doen om er van af te zijn.
Ik kan een hele hoop zelf maar aan schokdemper/veren durf ik niet echt te werken want als het fout gaat, gaat het goed fout.
Renault Clio 1.5 dCi 65 pk Billabong 2003
Er kan in principe veel rammelen aan de voorwielophanging en daardoor kun je er behoorlijk wanhopig van worden... Ik heb me ooit het lazarus gezocht naar een ergerlijk rammeltje rechtsvoor, vooral bij het stapvoets rijden over oneffenheden zoals takjes en dik opgespoten witte strepen op het wegdek of op parkeerplaatsen. Bleek uiteindelijk aan de binnenste stuurkogel te liggen.
Hoe lastiger het rammeltje, des te leuker is het als je het uiteindelijk weet op te lossen. De auto is allang weg, maar ik heb die stuurkogel bewaard als trofee
Beschrijf de symptomen maar, dan denken we wel mee:
Hoe lastiger het rammeltje, des te leuker is het als je het uiteindelijk weet op te lossen. De auto is allang weg, maar ik heb die stuurkogel bewaard als trofee

Beschrijf de symptomen maar, dan denken we wel mee:
- Is het gerammel afhankelijk van de stand van het stuur? (homokineten)
- Rammelt het ook tijdens het draaien aan het stuur of is het dan weg? (stuurkogels)
- Wat merk je als je bij stilstand aan het stuur draait? (veerpootlagers, veren, veerschotels)
- Wat hoor/voel je als je bij stilstand en met uitgeschakelde motor met twee vingers het stuur beweegt? (stuurkogels)
- Wat merk je als je tijdens het rijden en gasgeven ook even (licht) op de rem trapt? (aandrijfassen)
Okee! Bedankt voor de input. Hier komt een uitgebreide beschrijving.
Het is dus een klapperend geluid dat voor mijn gevoel van de veerpoten vandaan komt. Het is een geluid van licht ijzer op ijzer. Geen zware bonken.
Het geluid ontstaat praktisch alleen maar als ik over oneffenheden rijd in de bebouwde kom of snelweg. Over een stenen wegdek met hobbeltjes en alles er in, is het het beste te horen. Met koude motor wegrijden hoor je het het beste. Laat ik in de winter de motor een kwartier warmdraaien en rijd ik vervolgens weg, is het duidelijk minder.
Het meest frappante van alles is nog wel het feit dat het geluid zich voordoet wanneer ik gas geef. Ondertussen ken ik de plekken op de weg waar je dit geluid het beste hoort. Als ik op die plekken mijn gas volledig loslaat, hoor je niks. Na een tijdje opnieuw gedacht te hebben, verdacht ik mijn motorsteun rechts voor van het geluid (gezien vanuit de bestuurdersstoel). Ben toen met de bandenlichter er onder gaan wrikken maar kon niet echt speling waarnemen. Immers, als je geen gas geeft hoor je het geluid niet. Kan dus zijn dat de motorsteun onder bepaalde belasting het geluid gaat maken. Soms hoor ik het geluid namelijk ook heel kort als ik na een ritje ergens aan kom en mijn auto uitzet. Dit blok zet je uit met een flink geschud tot gevolg en heel soms hoor ik dat geluid dus ook als ik de auto uit zet. Heel raar dus allemaal.
Dat rubberen bevestigingssetje voor de stabilisatorstang heb ik al vervangen. Dat was het niet. Je weet wel, met die lange schroef er doorheen.
Als ik stuur, kan ik dat geluid niet horen. Ook niet als ik door de bocht ga. Als ik mijn stuur in stilstand draai, hoor ik ook geen rare geluiden. Dat gaat allemaal stil en soepel.
De stand van het stuur heeft geen invloed op het geluid.
Ben al naar twee verschillende garages gegaan voor raad. De ene wist het niet en de ander verdacht de veerpootlagers. Maar dat blijkt het nu dus ook niet te zijn.
Het is dus een klapperend geluid dat voor mijn gevoel van de veerpoten vandaan komt. Het is een geluid van licht ijzer op ijzer. Geen zware bonken.
Het geluid ontstaat praktisch alleen maar als ik over oneffenheden rijd in de bebouwde kom of snelweg. Over een stenen wegdek met hobbeltjes en alles er in, is het het beste te horen. Met koude motor wegrijden hoor je het het beste. Laat ik in de winter de motor een kwartier warmdraaien en rijd ik vervolgens weg, is het duidelijk minder.
Het meest frappante van alles is nog wel het feit dat het geluid zich voordoet wanneer ik gas geef. Ondertussen ken ik de plekken op de weg waar je dit geluid het beste hoort. Als ik op die plekken mijn gas volledig loslaat, hoor je niks. Na een tijdje opnieuw gedacht te hebben, verdacht ik mijn motorsteun rechts voor van het geluid (gezien vanuit de bestuurdersstoel). Ben toen met de bandenlichter er onder gaan wrikken maar kon niet echt speling waarnemen. Immers, als je geen gas geeft hoor je het geluid niet. Kan dus zijn dat de motorsteun onder bepaalde belasting het geluid gaat maken. Soms hoor ik het geluid namelijk ook heel kort als ik na een ritje ergens aan kom en mijn auto uitzet. Dit blok zet je uit met een flink geschud tot gevolg en heel soms hoor ik dat geluid dus ook als ik de auto uit zet. Heel raar dus allemaal.
Dat rubberen bevestigingssetje voor de stabilisatorstang heb ik al vervangen. Dat was het niet. Je weet wel, met die lange schroef er doorheen.
Als ik stuur, kan ik dat geluid niet horen. Ook niet als ik door de bocht ga. Als ik mijn stuur in stilstand draai, hoor ik ook geen rare geluiden. Dat gaat allemaal stil en soepel.
De stand van het stuur heeft geen invloed op het geluid.
Ben al naar twee verschillende garages gegaan voor raad. De ene wist het niet en de ander verdacht de veerpootlagers. Maar dat blijkt het nu dus ook niet te zijn.
-
- beginner
- Contacteer:
Onderste baksteun al nagekeken?
Je bedoelt dat langwerpige zwarte ding die vaak in verband wordt gebracht met een schuddende pook/bokkende motor? Die heb ik twee maanden geleden vervangen. Maar niet vanwege het geluid dat ik hierboven beschreef

Als je versnellingspook niet overmatig zwabbert tijdens accelereren of gas loslaten dan lijken mij je motorsteunen in orde.
Fuseekogels al gechecht? Ik heb de mijne ooit voor niks vervangen, hoewel van 1 van de 2 het rubber gescheurd was. Zou dus sowieso APK afkeur geweest zijn. Rammeltje was er nog steeds.
Hoe is het met je stuurkogels? Maak de buitenste stuurkogel eens los van de fusee. Als de stuurstang dan makkelijk onder z'n eigen gewicht naar beneden bungelt dan zou dat speling in de binnenste stuurkogel (in de harmonicahoes) kunnen zijn. Zelfs zéér geringe speling die niet voelbaar is kan voor rammelend geluid zorgen. Stuurkogels rammelen niet (of in ieder geval minder) als er druk op staat, vandaar dat ik vroeg of het gerammel er onderweg ook is tijdens een stuurbeweging (dus terwijl je aan het stuur draait).
Fuseekogels al gechecht? Ik heb de mijne ooit voor niks vervangen, hoewel van 1 van de 2 het rubber gescheurd was. Zou dus sowieso APK afkeur geweest zijn. Rammeltje was er nog steeds.
Hoe is het met je stuurkogels? Maak de buitenste stuurkogel eens los van de fusee. Als de stuurstang dan makkelijk onder z'n eigen gewicht naar beneden bungelt dan zou dat speling in de binnenste stuurkogel (in de harmonicahoes) kunnen zijn. Zelfs zéér geringe speling die niet voelbaar is kan voor rammelend geluid zorgen. Stuurkogels rammelen niet (of in ieder geval minder) als er druk op staat, vandaar dat ik vroeg of het gerammel er onderweg ook is tijdens een stuurbeweging (dus terwijl je aan het stuur draait).
Lezers,
Ik wil na een lange tijd toch even terug komen op dit onderwerp.
Dit weekend ben ik rustig aan begonnen met het vervangen van mijn schokdempers. Eén kant heb ik netjes uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet.
Nieuwe veerpoot, nieuwe veer, nieuwe rubber ring onder in je veerpoot, nieuw toplager, nieuw toplager rubber, nieuwe bus met geintegreerde moer waarmee je je veerschotel vastschroeft en een nieuwe rubberen ring die je vanuit je motorkap op het bovenste gedeelte van je zuigstang van de demper schroeft. Kortom: de hele set en alles van KYB.
Nu heb ik de complete set nog niet teruggezet onder de auto maar nu dringt bij mij de vraag zich op of het normaal is dat je toprubber strak op de veerschotel zit? Ik kan dat rubber niet tot nauwelijks draaien met de hand.
Bij de oude veerpoot van de andere kant die nog vervangen moet worden maar die ik er al wel van onder heb gehaald, kan dat wel..... doe ik nu iets fout of kan die oude draaien vanwege speling en heb ik de nieuwe wel juist in elkaar gezet?
Ik wil na een lange tijd toch even terug komen op dit onderwerp.
Dit weekend ben ik rustig aan begonnen met het vervangen van mijn schokdempers. Eén kant heb ik netjes uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet.
Nieuwe veerpoot, nieuwe veer, nieuwe rubber ring onder in je veerpoot, nieuw toplager, nieuw toplager rubber, nieuwe bus met geintegreerde moer waarmee je je veerschotel vastschroeft en een nieuwe rubberen ring die je vanuit je motorkap op het bovenste gedeelte van je zuigstang van de demper schroeft. Kortom: de hele set en alles van KYB.
Nu heb ik de complete set nog niet teruggezet onder de auto maar nu dringt bij mij de vraag zich op of het normaal is dat je toprubber strak op de veerschotel zit? Ik kan dat rubber niet tot nauwelijks draaien met de hand.
Bij de oude veerpoot van de andere kant die nog vervangen moet worden maar die ik er al wel van onder heb gehaald, kan dat wel..... doe ik nu iets fout of kan die oude draaien vanwege speling en heb ik de nieuwe wel juist in elkaar gezet?
Toprubber moet echt vrij rond kunnen draaien, ook bij een nieuw veerpootlager. De hele bovenkant van een losse veerpoot moet als het ware kunnen "rammelen" en "wiebelen". Pas als de boel gemonteerd is en de auto weer terugzakt op z'n wielen wordt alles spelingvrij, maar zelfs dan moet de veerpoot soepel rond kunnen draaien als je aan het stuur draait. Dus geen schurende rubbers o.i.d.!
Ik heb alleen ervaring met "origineel Renault"; de veerpootlagers werden geleverd inclusief toprubbers en volgens mij zat ook die ronde rubber schijf voor bovenop erbij.
Ik heb alleen ervaring met "origineel Renault"; de veerpootlagers werden geleverd inclusief toprubbers en volgens mij zat ook die ronde rubber schijf voor bovenop erbij.
Hoi Mox,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik had al zo'n vermoeden dan het niet klopte.
Ik zal van de week eens gaan kijken waaraan het kan liggen. Misschien de bus/moer combinatie te strak aangedraaid waardoor het net meer vrij kan bewegen en draaien.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik had al zo'n vermoeden dan het niet klopte.
Ik zal van de week eens gaan kijken waaraan het kan liggen. Misschien de bus/moer combinatie te strak aangedraaid waardoor het net meer vrij kan bewegen en draaien.
Bij "origineel" Renault (demper, veer, veerpootlagers, rubbers) hoor je de moer volledig tot aan de aanslag vast te kunnen draaien en daarna rammelt en wiebelt alles gewoon nog zoals het hoort.
Alles zit er weer onder en blijkbaar hoorde het zo. Hij stuurt weer lekker strak zonder geluid te maken enzo. Stuur draait ook weer lekker soepel terug in de rechte stand.
Moet nog wel even wennen aan het KYB onderstel rondom. Maar zeker een verbetering ten opzichte van Monroe wat ik eerst had. De dempers aan de voorkant zakten volledig in elkaar nadat ik ze gedemonteerd had. Dempers achter gingen nog wel. Ook is de vervelende rammel weg waar ik al héél lang last van had. Zat blijkbaar ergens in die hoek.
Over een tijdje even laten uitlijnen.
Toch bedankt voor het meedenken.
Moet nog wel even wennen aan het KYB onderstel rondom. Maar zeker een verbetering ten opzichte van Monroe wat ik eerst had. De dempers aan de voorkant zakten volledig in elkaar nadat ik ze gedemonteerd had. Dempers achter gingen nog wel. Ook is de vervelende rammel weg waar ik al héél lang last van had. Zat blijkbaar ergens in die hoek.
Over een tijdje even laten uitlijnen.
Toch bedankt voor het meedenken.

Mooi dat alles toch gelukt is en dank voor het afmelden!