Aandrijfashoes bestuurderskant vervangen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
SGN
beginner
Contacteer:

Aandrijfashoes bestuurderskant vervangen

Bericht door SGN »

Dag mensen,

Vandaag tot de conclusie gekomen dat de aandrijfashoes bestuurderskant vervangen moet worden. Komt heel wat vet uit dat de boel aardig besmeurd heeft.
Anderhalve week geleden is mijn fuseekogel aan die kant vervangen en ik verdenk de garage ervan te grof te werk te zijn gegaan en daarmee dus de ashoes naar de donder heeft geholpen. Vóór de klus was alles schoon en droog. Het gaat niet om een klein scheurtje.

Afijn, dit kan ik niet bewijzen dus het moet verholpen worden.

Is het nou zou dat de hele handel aan die kant los gemaakt moet worden zoals ik weleens lees of kan het eenvoudiger?

Zo niet, wat zijn de kosten ongeveer waar ik rekening mee moet houden?
Renault Clio 1.5 dCi 65 pk Billabong 2003
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Aandrijfashoes bestuurderskant vervangen

Bericht door mox »

Weet je zeker dat hij gescheurd is? Misschien is alleen de metalen sluitring losgeraakt, waardoor de hele hoes open ligt. De originele sluitring zit gepuntlast en die las breekt weleens. In dat geval is het een kwestie van het vet aanvullen en de hoes sluiten met een nieuw bandje.

Als de hoes echt gescheurd is zijn er diverse reparatiemogelijkheden. Je kunt proberen om de homokineet te demonteren zodat je de nieuwe hoes er eenvoudig op kunt schuiven. Er bestaan ook hoezen die op te rekken zijn t.b.v. het plaatsen, maar daar is wel speciaal gereedschap voor nodig. Ik heb ook weleens hoezen gezien met een sluitnaad in de lengterichting die na plaatsing dichtgelijmd moet worden, maar ik weet niet of ik dat zou vertrouwen. Tot slot kan je altijd nog de hele aandrijfas vervangen. Dit klinkt ingrijpender dan het is. Als het de linker as is moet wel de bakolie eruit.

Ik heb hier eventueel nog een linker aandrijfas liggen voor een Clio2 1.6 16V. Merk SKF, nieuw in doos. Ik weet niet of hij past.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
SGN
beginner
Contacteer:

Bericht door SGN »

Hoi Mox,

Bedankt voor je input.

Die optie heb ik nog niet goed bestudeerd! Ik zal daar nog eens beter naar kijken. Het lijkt me aannemelijk wat je zegt want toen ik snel keek, zag ik zoiets als wat je nu beschrijft. Dan is het inderdaad een kwestie van vet in de ashoes stoppen en een nieuwe ring er omheen en alles schoonmaken.

Ik houd je op de hoogte.

Bedankt nogmaals.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij mij is de sluiting links ook weleens gebroken, waarna de ring tegen de ABS-sensor terechtkwam (lees: rood lampje). Op zich was dat een handige indicatie :)
Wiel en modderkuip zaten onder het vet. Nieuw sluitbandje erop geknepen, klaar.
SGN
beginner
Contacteer:

Bericht door SGN »

Geen nieuw zakje vet in de hoes geknepen?

En al dat vet op het wiel en de andere onderdelen is toch het beste met remreiniger schoon te maken?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

SGN schreef: 11 feb 2020 11:51 Geen nieuw zakje vet in de hoes geknepen?
Ik vond dat er nog genoeg in zat. Voor de zekerheid (en voor de heb) wel "alvast" een nieuwe as gekocht, maar ik heb deze nooit geplaatst. De huidige eigenaar rijdt alweer jaren rond met de oude as.
En al dat vet op het wiel en de andere onderdelen is toch het beste met remreiniger schoon te maken?
Bijvoorbeeld ja. Heb ik volgens mij ook gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”