Hoi, ik ben nieuw hier en heb net een Clio 1.6. 16v uit 2003 naar mijn Grand Scenic uit 2007 had ik een klein woon-werk autotje nodig.
Alles lijkt te werken alleen de Cruise control niet. Ik he hier al een paar draadjes gelezen, maar heb het nog niet helemaal duidelijk.
Limiter werkt. Knopjes op stuur werken daarbij ook.
Cruise Control, lampje gaat branden, maar bediening doet niets.
Ik heb bij de koppeling gekeken, hier zijn de 2 draadjes van de connector los geknipt. Waarom zou dit gedaan kunnen zijn? Als ik dit herstel en een eventueel kapotte schakelaar vervang, werkt het dan weer?
Ik las ook ergens dat als het lampje brand en de bediening niets doet dat de slaapring dan stuk is, maar dan is het (naar mijn idee) gek dat de limiter wel functioneert.
Alvast bedankt,
Cruise Control
Re: Cruise Control
't Zit er dik in dat je schakelaar bij de koppeling hersteld moet worden. Zijn de draadjes afgebroken (dit gebeurt weleens) of zijn ze moedwillig doorgeknipt? Heb je een foto?
Je kunt proberen om die twee losse draadjes tijdelijk door te verbinden. De CC werkt dan wellicht weer, alleen schakelt hij dan niet vanzelf af als je de koppeling (een klein stukje) indrukt. NB: de rempedaalschakelaar kan ook stuk zijn en dit is een ander type schakelaar dan op de koppeling.
Je kunt proberen om die twee losse draadjes tijdelijk door te verbinden. De CC werkt dan wellicht weer, alleen schakelt hij dan niet vanzelf af als je de koppeling (een klein stukje) indrukt. NB: de rempedaalschakelaar kan ook stuk zijn en dit is een ander type schakelaar dan op de koppeling.
Bedoel je met een "functionerende" limiter dat het rode lampje gaat branden of is hij ook gewoon bruikbaar en instelbaar met de stuurknopjes? Voor de limiter hoeven de pedaalschakelaars niet in orde te zijn. Voor de CC wel.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Bedankt voor je reactie, ik dacht aan knippen, maar breken kan natuurlijk ook.
De limiter is bedienbaar met het stuur, dus groot kans dat het, of de 'gebroken' kabel is, de schakelaar zelf, of de rem schakelaar (dit is een andere dan die het remlicht bediend)?
Ik zal morgen even een foto maken.
De limiter is bedienbaar met het stuur, dus groot kans dat het, of de 'gebroken' kabel is, de schakelaar zelf, of de rem schakelaar (dit is een andere dan die het remlicht bediend)?
Ik zal morgen even een foto maken.
Er zit maar één schakelaar op het rempedaal, maar volgens mij zitten daar 2 aparte contacten in, voor het remlicht en voor de CC. Het is in ieder geval een ander soort (en kleur) schakelaar dan bij de koppeling. Uit mijn hoofd: koppeling=zwart/paars, rem=zwart/wit.
draadje en stekker... kan je hier wat aan zien. Ergens best verontrustend (met de rest van de bedrading in gedachte) als het zomaar kan breken.
Niet goed te zien, maar lijkt me doorgeknipt. Ik kan geen verklaring bedenken; misschien was de vorige eigenaar niet erg snugger en dacht hij daar het CC-probleem mee op te lossen
Je kunt die twee losse draadeinden gerust strippen en in elkaar draaien. Vervolgens proberen of je de CC in kunt schakelen (lees: groen dashboardlampje). Zo ja, dan kan je de 2 draden weer aan de paarse connector vastsolderen. Krijg je géén groen lampje, dan zou de rempedaalschakelaar nog stuk kunnen zijn. Ook als je remlicht gewoon werkt.
Je kunt die twee losse draadeinden gerust strippen en in elkaar draaien. Vervolgens proberen of je de CC in kunt schakelen (lees: groen dashboardlampje). Zo ja, dan kan je de 2 draden weer aan de paarse connector vastsolderen. Krijg je géén groen lampje, dan zou de rempedaalschakelaar nog stuk kunnen zijn. Ook als je remlicht gewoon werkt.
Ik herken dat.
In de dochter-Clio (ph2, 1.4 16V) lijken de draden van de rempedaalsensor doorgeknipt.
Wat zou daar de reden voor kunnen zijn?
In de dochter-Clio (ph2, 1.4 16V) lijken de draden van de rempedaalsensor doorgeknipt.
Wat zou daar de reden voor kunnen zijn?