Niet echt een Vraag en Antwoord apart, meer een Vraag mét het Antwoord. Ik hoop dat dat ook mag en iemand er wat aan heeft .
18 maart: Teruggekomen van vakantie wilde ik graag mijn auto weer gebruiken. Althans, dat dacht ik…
De auto had een ruime week stilgestaan, maar startte prima. Maar toen ik wilde wegrijden, had ik geen enkele reactie op het gaspedaal. Auto afgezet, 10 seconden gewacht en opnieuw geprobeerd. Toen deed alles het weer, een kleine 10 km. Afremmen voor een kruising, ontkoppelen. Weg gaspedaal. Raar, ik voelde me er niet veilig bij. Teruggereden en de andere auto gepakt.
22 maart: Besloten een scanner aan te schaffen. Dit is elektronica, dat ‘’praat’’ niet met me. De volgende foutcode kwam eruit: P0638, ‘’Throttle Actuator Control Range/ Performance Bank I’’. Oké, geen idee. Internet maar is uitpluizen. Genoeg te vinden maar nou niet echt een eenduidige oorzaak.
26 maart: Na wat verder onderzoek kwam ik op het YouTubekanaal ‘’Sockets and Sideburns’’, iemand die ook een Clio met D4F 722 heeft. Die kan ik iedereen aanraden, het zijn zeer waardevolle video’s! Na het kijken van één van zijn video’s besloten om het gasklephuis schoon te maken. Dat kon geen kwaad, er zijn wel wat lichte slijtagesporen zichtbaar. En het viel uiteindelijk reuze mee, sleutelen aan een moderne auto. Meteen de plastic aansluiting met het luchtfilter gelijmd (die lag in drie stukken) en de vervormde rubber ring in heet water gelegd.
Even rijden, de storing is weg, en de auto rijd fijn(er)! Ook geleerd hoe je dit gasklephuis inregelt, dat stelt niets voor.
5-15 april: de auto doet het zo drie dagen wel, en dan kan het zo weer mis zijn. Herstarten helpt dan. Al een hoop stekkers schoongemaakt, en door hetzelfde YouTubekanaal heb ik de slangen van het ‘’PCV systeem’’ schoongemaakt, daar zat een hoop mayo in. Auto rijdt (af en toe) weer prima!
15 april: Auto ging weer in storing, herstarten hielp op de heenweg wel. Terug binnendoor gereden want de storing ging niet weg. Auto gaat in storing niet verder dan 3.000 tpm, daarna gebeurt er niets meer. Op deze manier is er wel mee te rijden (kleine stukken).
20 april. Verschrikkelijk. Storing kwam erin bij in stilstand de rem intrappen, bij twee stoplichten kwam ik niet weg omdat het gaspedaal niet reageerde (pas na herstart), auto gaf af en toe zelf gas, in een bocht verdween de storing, bij een volgend stuk was ie er weer en viel het gaspedaal random weer uit. Wat ís dit?? Komende maandag ga ik de garage bellen, ik weet het echt niet.
22 april: Ik ga toch nog één keer kijken voor ik bel, wie weet. En ja hoor, bij nog een keer speuren bij de pedalen vond ik, boven het koppelingspedaal, een afgebroken draadje die af en toe dus nog tegen het afgebroken stuk in de stekker aankwam. Een los contact maar dan anders. Stekker en sensor (?) eruit gehaald, toen had ik twee afgebroken draadjes. Die had het niet lang meer volgehouden.
Hmm, en nu, solderen? Nooit gedaan…
Maar weer naar de sloop, die zit om de hoek. Luxe Daar bleek het een kabelboompje met drie stekkers te zijn, dus heb ik dat hele kabelboompje uit een sloper (een 2003 Clio Initiale Paris, daar later meer over) gehaald. Thuis de oude kabelboom uit de mijne gefrutst en met wat moeite (je hebt géén ruimte daar bij de pedalen) de ‘’nieuwe’’ erin gefrutst en de twee draadjes richting koppeling iets anders geleidt. Daarna de auto op contact, radio en tijd ingesteld (dat ken ik inmiddels uit de kop), storingen gewist. Even rijden, geen storing! De auto doet het super, gaaf! Zou ik dan voor 5 euro de boel gefixt hebben??
29 april: Na een week en een paar keer rijden heb ik nog geen storing weer gezien! Ik hou jullie, bij interesse, op de hoogte mocht er toch wat gebeuren omtrent deze storing. Wordt (hopelijk) niet vervolgd!
Vreemde storing 2004 Clio 1.2-16V, D4F 722
Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
-
- beginner
- Contacteer:
Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”
Ga naar
- Welkom bij Clio Club
- ↳ Belangrijke informatie, forum regels, cookies en privacy
- ↳ Hoe werkt het forum?
- Clio Club ledenvoordeel
- ↳ Bedrijven waar je met je clubpas korting krijgt
- ↳ Webwinkels waar je met je clubpas korting krijgt
- ↳ Algemene chat
- ↳ Forumspelletjes
- Meetings & Evenementen
- ↳ Clio Club meetings
- ↳ Overige meetings
- Clio 1 (Bouwjaren van 1990 tot 1998)
- ↳ Clio 1 Algemeen (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 1 Exterieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 1 Interieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)
- Clio 2 (Bouwjaren van 1998 tot 2009)
- ↳ Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 2 Exterieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)
- Clio 3 (Bouwjaren van 2005 tot 2012)
- ↳ Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 3 Exterieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 3 Interieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)
- Clio 4 (Bouwjaren van 2012 tot 2019)
- ↳ Clio 4 Algemeen
- ↳ Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 4 Exterieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 4 Interieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 4 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)
- Clio 5 (Bouwjaren van 2019 tot ...)
- ↳ Clio 5 Algemeen
- ↳ Clio 5 Motorisch (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 5 Elektronica (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 5 Exterieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 5 Interieur (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 5 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)
- ↳ Clio 5 How-To
- Audio, R-Link en MediaNav
- ↳ In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)
- ↳ MediaNav
- ↳ R-Link
- ↳ Easy Link
- ↳ Hoe werkt het? Handleidingen en How-To
- Algemene informatie
- ↳ Technische informatie (vraag & antwoord)
- ↳ Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)
- ↳ Renault & Clio nieuws, tests & reviews
- ↳ Handige informatie
- Clio Club Marktplaats
- ↳ Aangeboden
- ↳ Gezocht
- ↳ Kofferbak markt
- ↳ Advertenties van buiten de club
- ↳ Bij de sloperijen