R-link clio vervangen android multimediasysteem

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
rdevalk
beginner
Contacteer:

R-link clio vervangen android multimediasysteem

Bericht door rdevalk »

Goedendag,

In mijn vorige auto had ik apple carplay en in mijn huidige auto (clio 4 2015) heb ik het R-Link systeem zitten.
Echter blijk ik apple carplay wel erg te missen dus ben op zoek gegaan naar alternatieven voor de R-Link.
Nu kom je dan al gauw uit bij de chinese android radio's bij aliexpress en amazon uit. Nu had ik in mijn vorige auto (skoda) ook zo'n chinees model achteraf ingebouwd en daar was de kwaliteit goed van en jaren plezier van gehad. Nu zag ik dat het aanbod van deze radio's in vergelijking tot de VW/skoda radio's een stuk kleiner zijn en daardoor voornamelijk de reviews en of gebruikers ervaringen moeilijk te vinden zijn van de renault versies van deze radio's.
Nu was mjn vraag of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben?
Mijn oog was zelf gevallen op een exemplaar met android 10 en 6GB RAM.
Want volgens mij is dit de enige manier om apple carplay in mijn clio te krijgen toch? (op de erg dure en lelijke pioneer radio's na)

Groet Ronald
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: R-link clio vervangen android multimediasysteem

Bericht door Mees120 »

Volgens mij is het al eens eerder gedaan, Apple Carplay activeren op R-Link.

Lees deze topic even door: https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 7&start=25
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
rdevalk
beginner
Contacteer:

Bericht door rdevalk »

Dat is jammer genoeg alleen Android auto 😞
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Dan is een andere telefoon kopen waarschijnlijk makkelijker dan je radio vervangen :laugh4:
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Tonny_D
beginner
Contacteer:

Bericht door Tonny_D »

Mijn Clio heeft standaard ook het R-link systeem, deze heb ik vervangen voor een Teyes CC2+ Android radio met apple CarPlay .

Had eerst de Teyes CC3 gekocht via Alibaba.com alleen ondanks dat deze voor een Clio 4 moest zijn paste die er niet in, dit is na contact opgelost door de verkoper en omgeruild voor een CC2+ met gratis CarPlay dongle en OBD2 lezer. Ook de CC2 paste er niet zonder aanpassing in, zat een stukje dashboard in de weg...

Bij de meeste Android radio's zitten er alleen maar de stekkers bij voor de aansluiting van een Clio met Medianav, deze kan je niet gebruiken.
Het R-link systeem heeft de stekkers achter / onder het dashboard kastje. van de 32 polige stekker gebruik ik alleen de Can high en low pinnen ( pin 19 en 20 ).
De stekker die de bedrading voor de speakers en 12V / massa enz heeft heb ik een verloop stekker voor gemaakt die op de standaard stekker past.

De bedrading zal een stuk langer moeten dan bij de meeste Android kits zitten om bij de originele stekkers uit te komen, ik wou niet in mijn originele stekker knippen om alles weer terug naar origineel te kunnen bouwen.

Mijn Clio had geen PDC en camera, als je dit wel hebt weet ik niet of dat het gaat doen.
Wat de radio wel aangeeft is airco opties, portieren die open staan.
Stuurwiel bediening werkt ook gewoon.
Ik heb de standaard usb module met SD card erin aangesloten op een usb input van de radio, hoef je alleen een mini usb naar usb A voor te gebruiken

Nadelen:

- als je de auto uit zet is de radio ook gelijk uit, bij het R-link systeem ging die pas uit als de bestuurders deur opengaat.
- antenne voor FM slecht signaal, heb hier al een fantoomvoeding tussen gezet zodat de 12v die normaal via de R-link unit naar de antenne gaat daar ook weer op komt.

Als je niet heel handig bent kan je het beste gewoon je R-link laten zitten...

Links,

Stekkers om zelf je kabelboom te maken, https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 2e0eWEn7AP
Deze kabelboom https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2e0eWEn7AP is mij later opgestuurd na wat heen en weer appen.
Kan je standaard niks mee wel handig om zelf aan te passen.
Radio die ik heb gekocht , https://wingcar.en.alibaba.com/product/ ... 7e70e3VKp3, foto's zijn ook van mijn auto...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chrisfrisss
beginner
Contacteer:

Bericht door Chrisfrisss »

Tonny_D schreef: 14 okt 2021 14:09 Mijn Clio heeft standaard ook het R-link systeem, deze heb ik vervangen voor een Teyes CC2+ Android radio met apple CarPlay .

Had eerst de Teyes CC3 gekocht via Alibaba.com alleen ondanks dat deze voor een Clio 4 moest zijn paste die er niet in, dit is na contact opgelost door de verkoper en omgeruild voor een CC2+ met gratis CarPlay dongle en OBD2 lezer. Ook de CC2 paste er niet zonder aanpassing in, zat een stukje dashboard in de weg...

Bij de meeste Android radio's zitten er alleen maar de stekkers bij voor de aansluiting van een Clio met Medianav, deze kan je niet gebruiken.
Het R-link systeem heeft de stekkers achter / onder het dashboard kastje. van de 32 polige stekker gebruik ik alleen de Can high en low pinnen ( pin 19 en 20 ).
De stekker die de bedrading voor de speakers en 12V / massa enz heeft heb ik een verloop stekker voor gemaakt die op de standaard stekker past.

De bedrading zal een stuk langer moeten dan bij de meeste Android kits zitten om bij de originele stekkers uit te komen, ik wou niet in mijn originele stekker knippen om alles weer terug naar origineel te kunnen bouwen.

Mijn Clio had geen PDC en camera, als je dit wel hebt weet ik niet of dat het gaat doen.
Ik heb de standaard usb module met SD card erin aangesloten op een usb input van de radio, hoef je alleen een mini usb naar usb A voor te gebruiken

Nadelen:

- als je de auto uit zet is de radio ook gelijk uit, bij het R-link systeem ging die pas uit als de bestuurders deur opengaat.
- antenne voor FM slecht signaal, heb hier al een fantoomvoeding tussen gezet zodat de 12v die normaal via de R-link unit naar de antenne gaat daar ook weer op komt.

Links,

Stekkers om zelf je kabelboom te maken, https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 2e0eWEn7AP
Deze kabelboom https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2e0eWEn7AP is mij later opgestuurd na wat heen en weer appen.
Radio die ik heb gekocht , https://wingcar.en.alibaba.com/product/ ... 7e70e3VKp3, foto's zijn ook van mijn auto...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beste Tonny,

Nu heb ik ook een aliexpress model besteld en ben nu 2 weken aan het rommelen en mailen met de verkoper. Ik krijg het maar niet aan de praat.
Nu lees ik in jouw bericht dat er toch een aantal aanpassingen nodig zijn, waar ik vanuit ging dat het (volgens de advertentie) plug&play zou zijn.

Nu ben ik geen handige Harry en is het maken van custom stekkers volledig onbekend.
Ben jij bereid mij te helpen met inbouwen van mijn systeem, evt. tegen een vergoeding?
rodney-meij
beginner
Contacteer:

Bericht door rodney-meij »

Tonny_D schreef: 14 okt 2021 14:09 Mijn Clio heeft standaard ook het R-link systeem, deze heb ik vervangen voor een Teyes CC2+ Android radio met apple CarPlay .

Nadelen:

Links,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Tonny,

Ik ben ook begonnen met het vervangen van de rlink voor een nieuw Android systeem van het merk tayles.

Heb nu alles aangesloten maar gaat niet aan. Waar heeft u de acc bij verbonden ? En de canh en de canlow waar zitten die verbonden op de radio?

Ik hoop dat u mij kan helpen.

Al vast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”